Tuomas-messun bändi Alavan kirkon urkuparvella.
Mukaansatempaavat virret ja messulaulut luovat kirkkoon rentoa tunnelmaa. Kuva: Maiju Korhonen

Kuopion Tuomasmessu – Jumalan armoa 30 vuotta

Kuopion Tuomasmessu täyttää tänä syksynä 30 vuotta. Rajoitteista johtuen merkkipäivää muistetaan hillitysti.

Tuomasmessu on monimuotoisesti toteutettu jumalanpalvelus, joka on vakiinnuttanut asemansa seurakuntalaisten suosikkimessuna ympäri Suomen. Kuopion Alavan kirkon Tuomasmessuissa käy keskimäärin 200–250 osallistujaa kuukausittain, parhaimmillaan lähemmäs 400. Se on moninkertaisesti tavallisen sunnuntain kävijämääriin verrattuna.

”Tuomasmessussa on useita elementtejä, joihin osallistuja voi liittyä ja yleensä aina joku niistä tuntuu omalta. Se on matalan kynnyksen messu, johon tullaan usein silloin, kun elämästä on pudonnut pohja pois”, sanoo syyskuun Tuomasmessussa Kuopiossa puhunut Helsingin Tuomasyhteisön puheenjohtaja, pastori Meri-Anna Hintsala.

Yhteisölliselle toiminnalle on nyt paljon kysyntää

Hän kuvailee Tuomasmessua pudonneiden syliksi ja haavoitettujen turvapaikaksi.

”Pandemia järkyttää tällä hetkellä arjen perusrakenteita ympäri maailman ja tuo turvattomuutta ihmisten elämään. Yhteisölliselle toiminnalle on nyt paljon kysyntää.”

Tuomasmessu on paikka kiireettömälle kohtaamiselle

Tuomasmessun erityispiirteenä voidaan pitää messun musiikin ja rukoushetken poikkeavaa toteutusta. Mukaansatempaavat virret ja messulaulut luovat kirkkoon rentoa tunnelmaa ja rukoilla voi laulamalla, hiljentymällä, kirjoittamalla tai pyytämällä esirukousta. Kolehti kerätään usein Kirkon Ulkomaanavulle ja lähetystyöhön.

”Tuomasmessu on ihmisen ja kolmiyhteisen Jumalan armon kohtaamisen ja kokemisen paikka sellaisena, kuin se meille annetaan. Se on myös paikka ihmisten väliselle kiireettömälle ja vapaalle kohtaamiselle”, sanoo Kuopion
evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän johtava oppilaitospastori Raimo Hakkarainen.

Meri-Anna Hintsala Alavan kirkon saarnastuolissa.
Helsingin Tuomasyhteisön puheenjohtaja, pastori Meri-Anna Hintsala saarnasi syyskuun Tuomasmessussa Kuopiossa. Kuva: Maiju Korhonen

Hintsala on Hakkaraisen kanssa samaa mieltä.rnrn”On koskettavaa pysähtyä, kohdata toinen ihminen kasvokkain ja toivottaa hänelle vuosituhantinen siunaus. Siinä on läsnä niin vahva Pyhä, että sitä on vaikea sanoin kuvailla.”rnrn”Tule ja koe”, Hakkarainen tiivistää.

Etäyhteydet olleet arvokkaita viestin välittämisessä korona-aikaan

Yhteisöllisyyttä ja osallistamista korostavan Tuomasmessun haasteena on tänä aikana sen käytännön järjestäminen. Kävijämääriä on jouduttu rajoittamaan ja tapahtumia perumaan. Etäyhteydet ovat olleet arvokkaita viestin välittäjiä kotioloissa pysytteleville seurakuntalaisille.

”Radio- ja TV-lähetysten sekä Youtube-striimausten kautta haluamme kertoa, että olemme edelleen olemassa, vaikka messua ei aina pystyttäisikään järjestämään”, Hintsala kertoo.

Myös Kuopion Tuomasmessulta löytyvät tilit niin Facebookista kuin Instagramistakin. Tuomasmessun omilla verkkosivuilla voi täyttää kaavakkeen, missä halukkaat voivat ilmoittautua vapaaehtoisiksi messua järjestämään. Tehtäviä on tarjolla laidasta laitaan.

Joka kuukauden viimeisenä sunnuntaina

Kuopion Tuomasmessu järjestetään joka kuukauden viimeinen sunnuntai klo 18 Alavan kirkossa. Muutokset mahdollisia. Tarkista tapahtumatiedot tapahtumakalenteristamme.