Teatteriesitys. Lavalla viisi ihmistä, joista kolme vähän korkeammalla telineen päällä. Sininen tausta.
Kaikukortilla voi käydä esimerkiksi teatterissa. Kuva: Karri Lämpsä

Kulttuuri kuuluu kaikille – ei pelkästään hyvätuloisille

Jokaisella on oikeus nauttia kulttuuri-, urheilu- ja liikuntatarjonnasta, vaikka talous olisikin tiukalla. Kaikukortti tarjoaa tähän mahdollisuuden, kertoo Kuopion kaupungin kulttuurisuunnittelija Kirsi Rönkkö.

Mikä on Kaikukortti?

”Se on tiukassa taloudellisessa tilanteessa oleville suunnattu kortti, jolla voi hankkia maksuttomia pääsylippuja muun muassa museoihin, festivaaleille, konsertteihin, teattereihin, urheilutapahtumiin ja liikuntakohteisiin sekä kurssipaikkoja kansalaisopistoihin.”

Miten kortin voi saada?

”Kortin saajan on oltava vähintään 16-vuotias, vähävarainen ja asiakkaana jossakin korttia jakavassa tahossa, esimerkiksi työllisyyspalveluissa, sosiaalitoimessa, seurakunnan diakoniapuolella tai Kuopion psykiatrian poliklinikalla. Pohjois-Savon alueella on tänä vuonna tarjolla reilu 3 000 Kaikukorttia, joten välttämättä ihan jokaiselle halukkaalle niitä ei riitä. Korttia ei anota itse, vaan asiakkuustahon työntekijä tarjoaa sitä. Kuopion alueen seurakunnista kortteja on tarjolla tuomiokirkkoseurakunnan sekä Alavan ja Kallaveden seurakunnan diakoniatyöntekijöillä.”

Onko kortilla käyttörajoituksia?

”Mitään euromääräistä rajaa sillä ei ole, ja sitä voi käyttää myös valtakunnallisesti kaikkien sellaisten toimijoiden palveluihin, jotka ovat mukana Kaikukortti-toiminnassa. Kohteissa sen sijaan voi olla omia rajoituksia, esimerkiksi johonkin tapahtumaan on varattu rajattu määrä paikkoja kaikukorttilaisille.”

Millaisen vastaanoton kortti on saanut?

”Se on ollut todella suosittu ja pitkään toivottu palvelu. Korttikokeilu alkoi Pohjois-Savossa helmikuun alussa ja toukokuun puoliväliin mennessä kortteja on jaettu reilut 1 500 kappaletta. Kokeilu kestää vuoden loppuun, mutta toivomme kovasti sille jatkoa. Asia varmistunee lokakuun aikana. Jatkoa varten yritämme myös kehittää toimintaa, jotta kortit päätyisivät niitä oikeasti tarvitseville.”

kuopio.fi/kaikukortti