Urakoitsija ja kirkkoherra kävelevät hymyillen kameraa kohti Pyhän Johanneksen kirkon tyhjässä kirkkosalissa.
Remontin harjannostajaisissa kirkkoherra Sanna Mertanen ja Saneco Oy:n urakoitsija-yrittäjä Matti Luostarinen iloitsivat hyvin sujuneen työn tuloksista. Kuva: Tuija Hyttinen

Korjattu Pyhän Johanneksen kirkko avataan ensimmäisenä adventtina

Männistön Pyhän Johanneksen kirkko on taas entisensä, mutta kaikkien on nyt helpompi hengittää.

Maaliskuussa alkanut Pyhän Johanneksen kirkon korjaustyö on pysynyt aikataulussaan ja budjetissaan, jopa niin, että työntekijät pääsevät muuttamaan takaisin etuajassa jo lokakuussa. Seurakuntalaisille kirkko avataan ensimmäisenä adventtina, jolloin vietetään kirkon 30-vuotisjuhlaa.

Kirkon korjaukseen jouduttiin vakavien sisäilmaongelmien takia. Kun henkilökunta työskentelee kirkkorakennuksessa kokopäiväisesti, vaihtoehdot olivat vähissä: joko jättää käyttöön vain kirkkosali ja etsiä henkilökunnalle ja seurakunnan muulle toiminnalle uudet tilat tai peruskorjata toiminnallisetkin tilat nykynormien mukaisiksi.

”Peruskorjaus suunniteltiin niin, että kun korjaus on valmis, eroa alkuperäiseen ei huomaa. Ilma on sen sijaan raikasta ja helppoa hengittää”, sanoo arkkitehtitoimisto Sitowisen pääsuunnittelija, arkkitehti Marja Väisänen.

Uutta on myös esteettömyys ja hissi.

Ilmanvaihdon uusiminen vaati sisäkattojen ja jopa yhden 42-metrisen ulkoseinän purkamista, jotta ilmanvaihtokanavat saatiin pois rakenteista ja tiivistykset nykynormien mukaisiksi.

Kirkkosaliin oli mahdotonta viedä huomaamattomasti uusia isoja ilmanvaihtokoneita, mutta sielläkin ilmanvaihtoa on parannettu. Kun ilmastointi puhalsi ennen lattiasta, se toimii nyt laipiosta alas päin. Entiset Artekin tuolit korvataan kokonaan uusilla, mutta samanhenkisillä kuopiolaisen Woodin suunnittelemilla ja valmistamilla tuoleilla.

Remontti maksoi kokonaisuudessaan 2,2 miljoonaa euroa. Kun kirkon keskeinen elementti on valo, sitä saatiin nyt jopa lisää isojen puiden poistolla. Uutta on myös esteettömyys ja hissi.

Joukko arkkitehtejä turvavarusteissa tutustumassa Pyhän Johanneksen kirkkoon.
Professori John Ellis (keskellä) halusi esitellä arkkitehtiopiskelijoilleen Juha Leiviskän merkkiteoksen. Kuva: Kaija Vuorio

u003ch3u003eu003cstrongu003eKansainvälisesti ainutlaatuista sakraaliarkkitehtuurin sarjaa u003c/strongu003eu003c/h3u003ernAkateemikko u003cstrongu003eJuha Leiviskänu003c/strongu003e piirtämä Pyhän Johanneksen kirkko on yksi hänen päätöistään kansainvälisesti ainutlaatuisena pidetyssä sakraaliarkkitehtuurin sarjassa. Syyskuussa kirkkoon kävi tutustumassa joukko arkkitehtiopiskelijoita bostonilaisen arkkitehtuurin ja designin professori u003cstrongu003eJohn Ellisinu003c/strongu003e johdolla.rnrnJohn Ellis sanoi tavanneensa Juha Leiviskän jo 80-luvulla, jolloin hän halusi nähdä Myyrmäen kirkon. Leiviskä on hyvin tunnettu kansainvälisesti, joten Ellis halusi liittää Pyhän Johanneksen kirkon arkkitehtiopiskelijoiden Pohjolan kierrokseen.rnrnArkkitehtiopiskelijoista oli erityisen kiintoisaa nähdä, kuinka korjataan sellaista, johon ei oikeastaan saisi koskea ollenkaan. Toisekseen opiskelijat olivat kirkkoherra u003cstrongu003eSanna Mertasenu003c/strongu003e iloksi kiinnostuneita suomalaisesta kirkollisesta kulttuurista. Amerikkalaiskatsannossa nimittäin Männistön seurakunta on suuri.