Toivo Waltari perhepotretissa Alma-vaimonsa ja neljän lapsensa kanssa.
Kappalainen Toivo Waltari vaikutti Kuopiossa vuosina 1912–1914. Hänen Alma-puolisonsa oli arkkitehti Aino Aallon sisar. Kuva: Kuopion kulttuurihistoriallinen museo/ Victor Barsokevitsch

Kirkko ja koti -lehti perustettiin 110 vuotta sitten seurakuntayhteyden puolustajaksi

Kirkko ja koti aloitti ilmestymisensä Siunausta koteihin -nimisenä tammikuussa 1913.

Se oli ensimmäisiä seurakuntalehtiä koko maassa. Lehti oli tilausmaksullinen ja ilmestyi viikoittain.

Lehden tavoitteena oli elvyttää seurakuntatietoisuutta, jonka koettiin heikentyneen uusien hengellisten virtausten moninaisuuden takia.

Lehden julkaisija oli vuoteen 1971 saakka Kuopion kaupungin sisälähetysyhdistys, aiemmalta nimeltään diakonaattiyhdistys; seurakuntatyön varhaiset uutuudet diakonia ja sisälähetys kuuluivat ajallisesti ja asiallisesti yhteen.

Käytännön kokemuksen uudesta työotteesta toi kappalaisen virkaan vuonna 1912 valittu Toivo Waltari. Hän oli aiemmin toiminut merimiespappina Hampurissa ja merimieslähetyksen matkasaarnaajana Suomessa.

Juuri Waltari ideoi lehden ja toimi pari vuotta sen vastaavana toimittajana, kunnes palasi Merimieslähetysseuran palvelukseen.

Toivo Waltari oli samalla tavattoman tuottelias kirjailija. Hän huolehti myös 5-vuotiaana isästään orvoksi jääneestä veljenpojastaan Mika Waltarista.

Toivo Waltari joutui eroamaan Merimieslähetysseuran ja sen lehden Merimiehen Ystävän johtotehtävistä 1928. Sittemmin hänet valittiin Pöytyän kirkkoherraksi.