Työntekijä heittää lehtiroskia traktorin kytiin Siilinjärven kirkon edessä
Keväällä hautausmaat ja haudat siivotaan talven jäljiltä ja kunnostetaan kesän kukoistukselle valmiiksi. Kuva: Maija-Liisa Räihä.

Kevätkunnostus Siilinjärven hautausmaalla

Kevät on hautausmaan työntekijöille vuoden kiireisintä aikaa. Talven jäljiltä hautausmaa, sankarihaudat ja hoitosopimushaudat siivotaan ja valmistellaan kasvukautta ja kesän kukkaloistoa varten.

Lumien ja roudan sulettua hautausmaalla aloitetaan kevätkunnostus ja siivoustyöt. Toukokuun alussa kausityöntekijät aloittavat työnsä poistamalla haudoilta kynttilät, havut ja kanervat. Yleisiltä viheralueilta poistetaan puiden lehdet, oksat ja kävyt.

Alueiden haravoimisessa on perinteisesti olleet avuksi haravointitalkoolaiset vapaaehtoiset. Tänä keväänä talkoot pidetään Viinamäen hautausmaalla tiistaina 11.5. Talkoot aloitetaan kokoontumalla yhteiseen hartaushetkeen. Päivemmällä rehkijöille tarjotaan talkookahvit – näin korona-aikaan nekin nautitaan ulkona.

Äitienpäiväorvokit aloittavat kukkaistutuksien kauden.

Sankarihautausmaan kukkaistutuksien paikat eli kukkapesät valmistellaan äitienpäivän aikoihin tapahtuvaa orvokkien istuttamista varten. Myöhemmin kesäkuussa sankarihaudoille istutetaan punaiset kesäbegoniat.

Toukokuussa perustetaan nurmikko talvihaudoille eli talven aikana haudattujen haudoille. Roudan synnyttämät kuopat ja painaumat täytetään ja nurmetetaan. Nurmetuksessa maa samalla kalkitaan ja lannoitetaan.

Siisti on myös työturvallinen

Lyhdyt ja irtonaiset tavarat hautakiven takaa kannattaa viedä kotiin säilytettäväksi. Esteettisyyden lisäksi näin suojellaan hautatyöntekijöiden työturvallisuutta. Hautakivien takana olevat irtonaiset tai särkyneet esineet voivat sinkoutua ympäristöön esimerkiksi nurmikon leikkauksen yhteydessä. Samasta syystä vinossa oleva hautakivi suositellaan oikaistavaksi ennen kesän kukkien istutusta.

Haudanhoitopalvelulla hoituu kukat

Seurakunta hoitaa kaikkien hautojen peruskunnostuksen sekä nurmen perustamisen ja leikkuun. Muu yksityisen haudan hoito kuuluu hautaoikeuden haltijalle. Hän voi kuitenkin ostaa seurakunnalta sopimalla haudanhoitopalvelun määräajaksi. Haudanhoitosopimuksessa sovitaan hoitoajasta, -maksusta ja hoidon laajuudesta. Kesäkukkasopimuksen voi tehdä yhdeksi, viideksi tai kymmeneksi vuodeksi ja monivuotisten kasvien eli perennoiden hoitosopimuksen viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Sopimuksen päätyttyä seurakunta lähettää keväällä hautapaikan haltijalle tarjouksen uudesta sopimuksesta.

Hautakiven edessä on punaiset begoniat ja hopealehtiä
Hohtavan punaiset mukulabegoniat ja niitä reunustavat hopealehdet ovat hautakukkien luottokaksikko. Kuva: Maija-Liisa Räihä.

Siivoustyön jälkeen hoitohautojen kukkapesät kunnostetaan kesäkuun puolella tapahtuvaa istutustyötä varten. Kukkapesistä poistetaan osittain tai kokonaan entinen multa ja pesiin lisätään uutta multaa. Myös puiden ja rikkakasvien juuret poistetaan ja kukkapesä lannoitetaan ennen kukkien istutusta.rnrnSiilinjärvellä kesähoitohaudoilla käytetään kukkalajikkeina muun muassa mukulabegonioita, kesäbegonioita ja hopealehteä. Perennavalikoimassa on kuunliljoja, kevätpikkusydäntä ja pikkutöyhtöangervoa.

Kevätkunnostuksen jälkeen hautausmaan työntekijät pääsevät keskittymään ylläpitotyöhön. Taitavasti suunniteltu ja tehty kunnostus, siivous ja valmistelu palkitsevat tekijänsä hautausmaan ympäristön viihtyisyytenä ja kukoistuksena.