Siilinjärven kirkon kastepuu, sen suunnittelija Tiina Tiikkainen seisoo vieressä.
Tiina Tiikkainen on suunnitellut ja valmistanut Siilinjärven kirkon kastepuun. Kuva: Merja Tapio.

Kaste on ovi kirkkoon – Siilinjärven kirkon kastepuu otettiin käyttöön

Siilinjärven kirkossa otettiin käyttöön seurakunnan ensimmäinen kastepuu, johon jokainen seurakunnan jäseneksi kasteen kautta liitetty saa oman lehden. Kastepuun suunnitteluun ja jopa materiaaleihinkin liittyy paljon symboliikkaa.

Kastepuuhun lisätään vuoden mittaan jokaiselle seurakuntaan kastetulle oma nimetty tammenlehden muotoinen lehti. Visuaalinen ilme muuttuu viikko viikolta ja loppuvuodesta puu on täynnä lehtiä. Kastepuun koko on suunniteltu huomioiden Siilinjärvellä vuosittain kastettujen määrä – jokaisen kastetun oma lehti mahtuu puuhun varmasti.

Kasteen yhteydessä perheeltä kysytään lupa, saako lapsen nimen laittaa kastepuuhun. Kastelehti liitetään puuhun kasteen jälkeisessä jumalanpalveluksessa, jossa lehden asettamisen voi tehdä joko perheväki, kummi, isovanhemmat tai seurakunnan työntekijä. Kirkossa esillä oleva puu kertoo kasvavasta seurakuntayhteisöstä. Samalla se muistuttaa kiittämään uusista seurakunnan jäsenistä ja rukoilemaan heidän puolestaan.

Ensimmäinen julkisena opinnäytetyönä tehty kastepuu

Kastepuun suunnitteli ja valmisti Tiina Tiikkainen Savonia ammattikorkeakoulun muotoilun koulutusohjelman opinnäytetyönään. Suunnitteluprojekti aloitettiin jo Tiikkaisen opintojen alkupuolella, keväällä vuonna 2020. Tiedettävästi tämä on Suomessa ensimmäinen julkisena opinnäytetyönä tehty kastepuu.

”Halusin tehdä muotokieleltään raikkaan, yksinkertaisen, valoa ja kirkkautta säteilevän teoksen. Aurinko ja valoon jo aikojen alusta yhdistetty myönteisiin asioihin: elämään, voimaan ja Jumalaan. Kirkon karitsaikkuna ja seinien viiniköynnösten kaaret inspiroivat minua teoksen muotokielessä”, suunnittelija Tiikkainen kertoo.

Teoksena kastepuu on täynnä symboliikkaa. Rakkauden kaarisilta -nimensä se on saanut Aale Tynnin Kaarisilta-runon mukaan.

– Ja Jumala sanoi:
Toisille annan toiset askareet,
vaan sinulta, lapseni,
tahdon, että kaarisillan teet.

Tee silta Jumalan kunniaksi, kaarisilta tee,
joka syvyyden yli lakkaamatta valoa säteilee.

Aale Tynni

Mukana on jotain vanhaa ja jotain uutta

Materiaaleina kastepuussa on käytetty muun muassa juuttinauhaa, metallipainoja ja puuta, josta osa on peräisin kirkon vanhasta väliovesta.

”Minulle oli tärkeää, että suurin osa teoksen materiaaleista on puuta ja muuta luonnonmateriaalia, ne antavat miellyttävän lämpimän ja positiivisen vaikutelman”, Tiikkainen sanoo.

”Halusin, että teos seisoo tämän kirkon ovesta saadun puun päällä eli ikään kuin rakentuu sille. Ristit ovat myös osa vanhaa ovea. Kaikki tämä puhuttelee minua suuresti.”

Kastepuun lehdet ovat laserleikattua akryyliä ja ne kiinnitetään puun juuttinaruoksiin hopeoiduilla koukuilla.