Juha Määttä. Kuva: Erika Suominen

Järvi-Kuopion kirkkoherraksi valittiin Juha Määttä

Kirkkoherra oli selvillä kahden vaalin jälkeen. Arpa ratkaisi ensimmäisen kierroksen.

Järvi-Kuopion kirkkoherraksi valittiin teologian maisteri ja filosofian tohtori Juha Määttä. Hän siirtyy tehtävään Kallaveden seurakunnan hallintokappalaisen tehtävästä. Hänen lisäkseen ehdolla olivat teologian maisterit Paula Hagman-Puustinen ja Mikko Huhtala, jotka kumpikin työskentelevät Järvi-Kuopion seurakunnassa.

Ensimmäisellä kierroksella jokainen sai viisi ääntä, sillä välillisessä vaalissa oli 15 osallistujaa. Valinnan teki seura-kuntaneuvosto. Koska kaikki saivat yhtä paljon ääniä, niin kokouksessa arvottiin kaksi jatkoon päässyttä. Arpaonni suosi Juha Määttää ja Mikko Huhtalaa. Toisella kierroksella Juha Määttä sai 10 ääntä ja Mikko Huhtala 5.

Juha Määttä on vihitty papiksi Mikkelissä vuonna 2009. Kokemusta papin työstä hänellä on noin yhdeksän vuotta. Hän on opiskellut filosofian maisterin tutkinnon Helsingissä ja väitteli tohtoriksi Kuopion yliopistossa. Teologian maisterin tutkinnon hän suoritti Joensuun yliopistossa.

Tuleva kirkkoherra pitää Järvi-Kuopion seurakuntaa mielenkiintoisena. Hän korosti vapaaehtoistoiminnan merkitys-tä seurakunnassa, jossa on kahdeksan jumalanpalvelusyhteisöä.

Maanviljelijän poika on taustaltaan tutkija

”Olen 51-vuotias maanviljelijän poika, lähtöisin Kajaanin maaseudulta. Minulla on vaimo ja kaksi aikuista lasta. Muutimme asumaan Kuopioon vuonna 2004. Sukumme kesänviettopaikka sijaitsee Vehmersalmella, joten Kuopion seutu tuli minulle tutuksi jo lapsuudessani”, Määttä kertoo.

”Ennen pappisuraa tein tutkimustyötä Helsingin yliopistossa ja Helsingin Työterveyslaitoksella. Aikaisemmalta ammatiltani olen biokemisti ja toksikologi, filosofian tohtori. Väitöstutkimukseni oli osa isoa EU-projektia, jossa selvitettiin puiden prosessointipölyjen, kuten hionta- ja sahauspölyjen, terveysvaikutuksia. Omassa tutkimuksessani tutkin puupölyjen vaikutusta keuhkotulehduksen välittäjäaineisiin”, Määttä jatkaa.

Juha Määttä kertoo olevansa parhaimmillaan ideoinnissa, työn ja toiminnan kehittämisessä, analyyttisessä ajattelussa, toisten innostamisessa, ihmisten kohtaamisessa ja Raamatun opettamisessa.

”Olen haasteita ja työtä pelkäämätön pappi. Järvi-Kuopion seurakunta saa minusta monipuolista työ- ja elämänkokemusta omaavan, vastuullisesti tehtäviin tarttuvan ja energisen työntekijän hoitamaan kirkkoherran virkaa. Olen helposti lähestyttävä ihminen, joten rohkeasti vain tutustumaan ja juttelemaan! Nautin keskusteluista ihmisten kanssa.”

”Kirkkoherran tehtävä on mielestäni nimenomaan palvelijan tehtävä seurakunnan ja koko alueen ihmisten parhaaksi. Jumalanpalvelus on seurakunnan toimin-nan keskus. Siellä me saamme rohkaisua Jumalan sanasta, ja ehtoollispöydän ääreen me saamme kaikki tulla tasavertaisina — samalla lailla Jumalan anteeksiantoa tarvitsevina”, Juha Määttä sanoo.