Pappi Sanna Marin lähikuvassa.
Pastori Sanna Marin. Kuva: Kaija Vuorio.

Jalkapalloilijasta tuli kasvatuksen pappi

Nuoruusajan harrastukset kartuttivat Sanna Marinin sosiaalista pääomaa aina kotiseurakunnan papiksi asti.

Seurakuntapastori Sanna Marinin oli helppo vuonna 2014 ottaa vastaan virka kotiseurakunnasta Siilinjärveltä. Tämän vuoden alusta hänet on nimitetty kasvatuksen papiksi. Uudehkon virkanimikkeen alla työaloja kootaan isommiksi ja johdetummiksi kokonaisuuksiksi. Työalaan kuuluvat lapsi- ja nuorisotyö sekä rippikoulujen koordinointi.

Marin on myös digitaalisen viestinnän taitaja, kuten nuorten parissa työskentelevälle hyvin sopii. Verkkokirkkojen striimaukset ja videot, kuten joulun alla julkaistavat seurakunnan joulukalenterit, sekä somepalstat ovat osa työtä.

”Julkaisen paljon Instagramissa omasta työstäni ja ilmaisen, millaista on minun pappeuteni. Työrooli on työrooli, mutta en muutu eri ihmiseksi kotiin mennessä.”

Verkkokirkkojen striimaukset ja videot sekä somepalstat ovat osa työtä.

Instagram-tili tosin piti laittaa yksityiseksi silloin, kun siitä toisesta Sanna Marinista tuli pääministeri. Hallitukseen liittyviä kommentteja alkoi tulla ulkomaita myöten.

Marinilla on digiviestinnälle välttämätön selkeä ulosanti. Häntä on kuultu radion aamuhartauksissa, ja äskettäin hän oli Valtakunnallisten kasvatuksen päivien toinen juontaja.

”Huippuhetki oli, kun pääsin haastattelemaan Huuhkajien päävalmentajaa Markku ”Rive” Kanervaa. Se oli minulle iso juttu, koska olen pelannut kilpailumielessä jalkapalloa 12 vuotta.”

Sanna Marin on lähtöisin jalkapalloperheestä, jossa hänen isänsä valmensi. Sanna oli isän valmennuksessa kymmenen vuotta ja pelasi Siilinjärven palloseurassa Sipsissä, yhden kauden Toivalan urheilijoissa ja viimeksi Klubi 36:ssa.

Into pelaamiseen on edelleen tallella. Vuosi sitten hän osti oman hevosen, sillä ratsastus on toinen rakas harrastus.