Alavan kirkon 50-vuotisjuhlamessussa kirkkosali on täynnä ja väki kulkee ehtoolliselle.
Alavan kirkon 50-vuotisjuhlamessu veti kirkkoon väkeä. Kuva: Tuija Hyttinen

Alavan kirkko kuin toinen koti

Lämmin, läheinen ja yhteisöllinen. Näin kuvailivat seurakuntalaiset 50-vuotiasta Alavan kirkkoa.

Alavan kirkon 50-vuotisjuhlaa vietettiin palmusunnuntaina 2019. Juhlamessu ja sen jälkeen pidetty tilaisuus oli houkutellut runsain määrin seurakuntalaisia paikan päälle. Monet kertoivat ehdottomasti halunneensa tulla juhlimaan omaa, rakasta kirkkoaan, joka on kuin toinen koti.

Uusia tuttavuuksia

Pöytä oli koreana, kun emännät olivat panneet parastaan. Hyvän ruuan, musiikkiesitysten ja juhlapuheiden äärellä viihtyivät niin taaperoikäiset kuin vähän vanhemmatkin seurakuntalaiset.

Ritva Pitkänen kertoi kuuluneensa aikoinaan Alavan kirkon gospelkuoroon.

”Kuorotoiminnan puitteissa kirkossa tuli käytyä todella tiiviisti. Nykyään Tuomasmessut ovat nousseet tärkeiksi, niihin yritämme aina päästä osallistumaan”, miehensä Pertin kanssa juhlaan osallistunut Pitkänen kertoi.

Tanja Turunen ja hänen tyttärensä Salma ja Emilia ovat aktiivisia seurakuntalaisia. Siksipä myös kirkon 50-vuotisjuhlaan osallistuminen oli heille itsestäänselvyys.

”Perhekerho on meille ihan viikon kohokohta. Pitää olla tosi painava syy, että sieltä jäätäisiin pois”, Tanja Turunen selvitti.

Perhe asuu Neulamäessä ja käy siellä paljon kirkon tapahtumissa.

”Alavan kirkossa käymme sunnuntaisin messussa ja lapset pääsevät silloin pyhäkouluun. Jos joku kerta jää väliin, tytöt alkavat heti kysellä, että mihinkäs se meidän pyhäkoulu on unohtunut.”

Turunen iloitsee siitä, että seurakunnan tilaisuuksista on löytynyt uusia tuttavia.

”Tytöt varsinkin ovat saaneet oikein hyviä ystäviä ja itsekin olen tutustunut moniin mukaviin ihmisiin.”

Vuorisaarnan tunnelmaa

Alavan juhlaan oli saatu vieraaksi myös kirkon suunnitellut arkkitehti André Schütz

”On hienoa olla täällä ja nähdä, että kirkosta on vuosikymmenten aikana tullut seurakuntalaisille tärkeä ja yhteisöllinen kokoontumispaikka.”

Schütz kertoi, että suunnittelun perusajatuksena hänellä oli toteuttaa Vuorisaarnan tunnelmaa.

”Halusin, että kirkon seinät nousisivat kuin ympäröivät vuoret, jotka suojaavat laumaa.”

Oman tervehdyksensä Alavan juhlaan toi myös emerituspiispa Matti Sihvonen.

”Kirkon ulkonäkö on aikojen saatossa herättänyt paljon arvostelua – onpa sitä kutsuttu jopa piruntorjuntabunkkeriksi. Aika monille se kuitenkin on rakas koti ja sellaiseksi myös minä olen sen viime vuosina kokenut.”

Sihvosen luonnehdinnan mukaan Alavan kirkko on kuin majakka.

”Valaistuna se näkyy jo kauas, lähestyipä sitä mistä suunnasta tahansa. Seurakuntalaisille se on myös hengellisessä mielessä majakka, joka ohjaa oikeaan suuntaan.”