Piispa Jari Jolkkonen violetissa kirkollisessa asussaan, avoimet kädet ojennettuina.
Piispa Jari Jolkkonen. Kuva: Tuija Hyttinen

Kutsu paaston matkalle kohti pääsiäisen iloa

Paastonaikana kristityt kaikkialla maailmassa valmistautuvat ristin ja ylösnousemuksen pääsiäiseen. Tavat vaihtelevat, mutta valmistautuminen pääsiäisen iloon yhdistää.

Paastonaika on kirkkovuoden jännittävintä, ehkä myös haastavinta aikaa. Kuuluuhan siihen katumus, siis omien pinttyneiden ajattelutapojen kriittinen arviointi ja omien elämäntapojen asettaminen Jumalan sanan läpivalaisuun. Ei se helppoa ole. Mukavuudenhalu on taitava vastustaja. Mutta sielun suursiivous voi tehdä hyvää ja auttaa löytämään jotakin uutta.

Kuinka pääsiäiseen valmistaudutaan? Jos teet haun tietokoneella hakusanalla ’paasto’, löydät ensimmäisenä ohjeita siitä, kuinka saadaan kevyempi olo mehupaaston ja suolihuuhtelun avulla.

Terveys on tärkeä asia, onhan ruumis Pyhän Hengen temppeli. Kristillisessä perinteessä paaston tarkoitus on laihduttamista laajempi: pääsiäispaaston tarkoituksena on valmistautua pääsiäisen iloon. Antaa tilaa uskossa läsnäolevalle Kristukselle. Vahvistua uskossa ja rakkaudessa. Havahtua kärsivien hätään.

Kristillisen paaston juuret ovat Vanhassa testamentissa ja Jeesuksen omassa esimerkissä: ennen julkisen toimintansa alkua hän paastosi yksinäisyydessä 40 päivää ja Vuorisaarnassa ohjasi oikeaan paastoon. Varhaiset kristityt kutsuivatkin paastonaikaa termillä ”neljäkymmentä” (quadragesima). Varhaisten opettajien ja kirkolliskokousten teksteistä löytyy muun muassa seuraavia ohjeita.

1. Lue mietiskellen evankeliumin kertomuksiaJeesuksen kärsimyksestä ja kuolemasta.
  2. Hiljenny rukoukseen. Voit tehdä sen omassa kammiossasi tai yhteisessä  jumalanpalveluksessa.
  3. Kevennä ruokavaliota. Pidä taukoa lihasta ja alkoholista. Se on yksi tapaa seurata Kristusta hänen kärsimystiellään. Nykyaikana sille on uusia syitä: ilmasto kiittää ja paino kevenee.
  4. Hiljennä tahtia. Sielulle tekee hyvää  vähentää iltarientoja ja alituista suorittamista.
  5. Käy ripillä, sovi riitasi. Yksityinen rippi on aarre, jonka rohkeampi käyttäminen puhdistaisi monien mieltä. Tiedät itse parhaiten, kenen kanssa sinun on etsittävä sovintoa.
  6. Osoita myötätuntoa köyhille ja kärsiville. Ei ole vahinko, että kirkkomme Yhteisvastuu-keräys osuu juuri paastonaikaan.

Joku voi kuvitella, että paastonajan on tarkoitus pitää ikävää ja osoittaa moraalisäteilyä muille. Jo Jeesus torjuu molemmat käsitykset: ”Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan.”

Paastonaika kutsuu matkalle kohti pääsiäisen iloa. Siksi kutsun sinua osallistumaan rohkeasti paaston- ja pääsiäisajan jumalanpalveluksiin.

Hyvää ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä!

Kirjoittaja on Kuopion hiippakunnan piispa.