Piispa Jari Jolkkonen esitteli ehdotuksensa uuden ekumeenisen asiakirjan valmistelusta paaville delegaation kanssa. Kuva: Vatican Foto Office.

Kuopiolaiset paavia tapaamassa

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen seurueineen tapasi paavi Franciscuksen Vatikaanissa.

Tapahtuma oli osa ekumeenista rukousviikkoa, jota vietetään vuosittain 18.−25.1.

Vierailu Roomassa on perinne jo vuodesta 1985. Joka tammikuu ekumeenisella rukousviikolla yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispoista matkustaa Roomaan yhdessä katolisen kirkon sekä ortodoksisen kirkon edustajan kanssa. Kuopiosta edustajina olivat lääninrovasti, Puijon seurakunnan kirkkoherra Jaana Marjanen ja Alavan seurakunnan kirkkoherra Hannu Koskelainen. Matkalla oli mukana myös Puijon Kamarikuoro.

Piispa ja marttyyri Pyhä Henrik yhdistää Suomen luterilaisia ja katolilaisia.

”Lutherin käynnistämä reformaatio tuli tarpeeseen. Mutta se johti myös kirkon jakaantumisen haavaan, vaikka kumpikaan osapuoli ei sitä tavoitellut. Kirkkoina emme voi tyytyä nykytilaan. Paavin tapaaminen ja yhteiset neuvottelut Vatikaanin keskushallinnon kanssa ovat yksi tapa hoitaa tätä haavaa ja edistää sovintoa kirkkojemme välillä”, totesi piispa Jolkkonen.

Kohti uutta ekumeenista asiakirjaa

Jolkkonen ehdotti paavi Franciscukselle uuden ekumeenisen Kirkko-asiakirjan laatimista. Asiakirjassa luterilaiset ja katolilaiset julistaisivat yhteisen käsityksen kirkkoa, ehtoollista ja kirkon vihkimysvirkaa koskevista perustotuuksista ja samalla purkaisivat 1500-luvulla toisilleen langettamat oppituomiot.

”Tapaaminen oli aitoa keskustelua. Paavi oli perehtynyt puheeseen ja vastasi sen kaikkiin kohtiin. Lopuksi rukoilimme yhdessä Isä meidän -rukouksen. Emme etsi sulautumista, vaan sitä että voisimme kirkkoina tunnustaa toisemme ja polvistua yhdessä Herran pyhälle ehtoolliselle”, painotti Jolkkonen.

Jolkkosen mukaan Jeesuksen jäähyväisrukous ”jotta he olisivat yhtä” velvoittaa kirkkoja jatkamaan ponnisteluja ykseyden palauttamiseksi. Myös erityisesti länsimaisten kirkkojen yhteiset haasteet ajavat niitä lähemmäksi tosiaan.

Piispa kiitti siitä tavasta, jolla paavi Franciscus on hoitanut paavin virkaa. Jolkkonen muisti paavia lahjoittamalla delegaation puolesta lahjakortin, jolla on hankittu vesipumppu sekä ateria 1000 kehitysmaan lapselle.

Suomalainen musiikki esillä

Puijon Kamarikuoro vei Anna Antikaisen johdolla suomalaisen musiikin mestariteoksia Rooman kirkkoihin. Ohjelmistossa oli muun muassa Jean Sibeliuksen ja Einojuhani Rautavaaran tuotantoa. 30-vuotisjuhlavuottaan viettävällä kuorolla oli Roomassa myös erillinen konsertti.

Kuoronjohtaja Antikainen oli matkasta innoissaan:

”On vaikuttava ajatus kuvitella, että samassa tilassa Michelangelon veistoksen kanssa soi Jean Sibelius. Nuorena johtajana on hienoa päästä kokeilemaan siipiä myös kansainvälisissä ympäristöissä”, Antikainen pohti.

Jaana Marjanen kertoi paavin yksityisvastaanoton olleen yksi matkan kohokohtia. ”Oli hienoa tavata kirkon nöyrä johtaja, joka pyysi henkilökohtaisesti rukoilemaan puolestaan. Olen myös kiitollinen, että oman seurakunnan kuoro pääsi mukaan matkalle.”