Kuvituskuva, jossa kaksi naista heiluttaa miekkoje.
Kuvitus: Antti Yrjölä

Kertomus Salomon tuomiosta on henkeäsalpaava oikeussalidraama minikoossa

Kaksi jääkiekkopelaajaa nujakoi kaukalossa, ja tuomari antaa molemmille kahden minuutin jäähyn. Selostaja toteaa, että nyt tuli Salomonin tuomio.

Arkipuheessa Raamattuun pohjautuvaa ilmaisua käytetään yleensä virheellisesti kompromissiratkaisun merkityksessä. Vanhan testamentin kertomuksessa Salomon tuomio viittaa viisaaseen ja oikeudenmukaiseen ratkaisuun. 

Ensimmäisen kuningastenkirjan luvussa kolme kuningas Salomon puheille tulee kaksi prostituoitua, jotka kiistelevät lapsesta. Toisen lapsi on kuollut yöllä äitinsä viereen, ja nyt kumpikin väittää eloon jäänyttä lasta omakseen. 

Salomo esitetään Raamatussa viisauden esikuvana.

Kuningas käskee tuoda miekan, halkaista lapsen kahtia ja antaa molemmille naisille puolikkaan. Silloin oikea äiti anelee säästämään lapsen hengen, toinen nainen taas yllyttää halkaisemaan pojan. Pienokainen palautetaan äidilleen. 

”Salomo esitetään Raamatussa viisauden esikuvana. Tämänkin kertomuksen tarkoitus on korostaa hänen poikkeuksellista viisauttaan”, sanoo teologian tohtori Lauri Kemppainen

Oliko Salomon toiminta viisautta vai julmuutta? 

Kertomus Salomon tuomiosta on Kemppaisen mielestä kuin minidekkari. Lukija tempaistaan suoraan keskelle oikeudenkäyntiä. Dramaattinen tilanne saa seuraamaan jännityksen vallassa, kuinka kiista ratkeaa. 

”Kertomus on hätkähdyttävän traaginen ja raadollinen. Se kuvaa äidin tunteita ja sitä, miten järjenvastaiseksi suru ja järkytys voivat saada ihmisen toiminnan.”  

Kemppainen näkee lapsensa menettäneen äidin käytöksessä jotain samaa kuin perhesurmissa. Isä tai äiti tappaa itsensä ja lapsensa äärimmäisessä katkeruuden, vihan tai voimattomuuden kokemuksessa ajatellen, että jos minä en saa lasta, et sitä saa sinäkään. 

Kertomus on hätkähdyttävän traaginen ja raadollinen.

Salomon tapa saada lapsen oikea äiti selville on nokkela. Kemppainen huomauttaa, että ellei kertoja alleviivaisi kuninkaan älyä ja oikeamielisyyttä, kertomusta voisi käyttää myös varoittavana esimerkkinä siitä, millaista oikeuden käyttö voi huonoimmillaan olla. 

”Salomo voisi näyttäytyä myös julmana ja välinpitämättömänä hallitsijana. Tapausta ei juuri tutkita, ja siihen halutaan nopea ratkaisu makaaberia keinoa käyttämällä.” 

Täydellistä oikeudenmukaisuuden tilaa vaikea tavoittaa 

”Oikeudenmukaisuus on ihanne, josta puhutaan paljon, mutta kuka sanelee sen kriteerit? Raamatussa Jumala on se, joka viime kädessä on oikeudenmukainen tuomari.” 

Kemppainen muistuttaa, että täydellistä oikeudenmukaisuuden tilaa on vaikeaa tavoittaa. Aina on oman edun tavoittelua, puolueellisuutta ja tietämättömyyttä.  

Siksi oikeuden käyttöön tarvitaan rakkauden ja myötätunnon ulottuvuudetta.

Kertomuksessa lapsen oikea äiti olisi mieluummin kärsinyt epäoikeudenmukaisuuden kuin antanut lapsensa tuhoutua. 

”Jotain samaa on myös siinä, että Paavalin mukaan Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä. Jumalan syleilynhalu ei tapahdu vasta oikeudenmukaisuuden jälkeen vaan edeltää sitä.”