Kasvokuva Liisa Väätäisestä

Uudistetuilla tiloilla ja toimintatavoilla luodaan Siilinjärvellä jatkuvuutta seurakuntaelämään

Seurakuntatalo menee pian remonttiin ja korona-aika opetti kehittämään vaihtoehtoisia tapoja osallistua seurakunnan toimintoihin.

Seurakuntatalon pitkään odotettu remontti alkaa loppuvuodesta. Seurakuntalaisille halutaan tarjota hyvät tilat, joihin on helppo ja mukava tulla. Uudet tilat ovat turvallisemmat, terveellisemmät ja viihtyisämmät. Esteettömyys on otettu huomioon modernilla tavalla. Uudet tilat tarjoavat entistä monipuolisemmat ja laajemmat mahdollisuudet järjestää toimintaa. Näin palvellaan paitsi seurakuntalaisia, myös seurakunnan työntekijöitä sekä kaikkia yhteistyötahoja – viihtyvyydellään ja toiminnallisuudellaan hyvinvointia tukevat tilat ovat kaikkien yhteinen etu.

Esteettömyys on otettu huomioon modernilla tavalla.

Haasteellinen korona-aika on opettanut meille jotain hyvääkin. Kehitimme nopeasti vaihtoehtoisia tapoja osallistua esimerkiksi jumalanpalveluksiin. Seurakuntalaiset ovat ottaneet hyvin vastaan suoratoistot ja tallenteet YouTubessa ja uudesta seurakunnan omasta Nettiradiostakin on tullut hyvää palautetta. Näiden lisäksi kuuluvuutta on lisätty myös Radio Sandelsin kanssa tehtävällä yhteistyöllä, joka tavoittaa kuulijoita laajemmalti. Verkkotilaisuudet rikkovat myös paikallisuuden rajoja – verkon kautta kun voi osallistua kotiseurakuntansa tapahtumiin mistä päin maailmaa tahansa. Ja tiedämme, että niihin osallistutaankin.

Kaikki konfirmaatiot on striimattu verkkoon, rippikoululaisten perheitä ja sukulaisia on haluttu palvella tarjoamalla kaikille yhdenmukainen mahdollisuus osallistua tärkeään päivään. Siilinjärven seurakunnan ISO ilonaihe on edelleen suuri rippikoululaisten määrä. Ensi vuonnakin seurakuntamme tarjoaa nuorille kaikkiaan 13 rippikouluryhmää.

Ole rohkeasti yhteydessä ja tule mukaan toimintaan. Mitä uutta voisimme tehdä?

Kirjoittaja on Siilinjärven seurakunnan kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja