Jari Jolkkonen astumassa Kuopion tuomiokirkon ulkoportaita
Kuopion hiippakunnan piista Jari Jolkkonen. Kuva: Tuija Hyttinen

Piispa Jari Jolkkosen joulutervehdys tuo ilosanoman rauhasta ja sovinnosta

Joulun kuvastoon kuuluu idyllinen rauha. Maria ja Joosef, aasi ja paimenet, sinä ja minä katsomme seimessä lepäävää Kristus-lasta.

Kiireen ja kuluttamisen keskellä sielu kaipaa rauhaa ja lepoa. Eikä vain pysähtymistä ja hiljaisuutta, vaan vielä syvempää rauhaa: yhteyttä armolliseen ja ihmistä rakastavaan Jumalaan.

Mutta joulun kertomuksessa idylliseen rauhaan tulee myös säröjä. Kun Jumala syntyy ihmiseksi, hän joutuu pian pakolaiseksi. Kristuksen syntymän jälkeen Joosef ja Maria pakenevat Herodeksen väkivaltaa Egyptiin, minne suorintakin tietä on yli 500 kilometriä. Tällainen lapsuus on monien osa yhä tänään, kuten olemme kivuliaasti nähneet syksyn uutisista.

Jo syntymästään lähtien tämän maailman murheet, ihmisenä olemisen kivut, vierauden tunne ja väkivallan pelko tulevat Kristus-lapsen kannettaviksi. Hän on kantanut maailman synnin ja pyytää meitä kantamaan toistemme taakkoja. Hän on rakastanut meitä ja pyytää meitä rakastamaan toisiamme.

Kiireen ja kuluttamisen keskellä sielu kaipaa rauhaa ja lepoa

Näin hän osoittaa rauhan tien, jonka lopullinen päämäärä on Jumalan valtakunta. Tie ei ollut helppo, mutta se oli taivaallisen Isämme tahdon mukainen.

Vapahtajamme syntyy, jotta sinä saisit elää vapaana elämän kahleista ja murheista. Jumalan Pojan syntymäjuhla kuuluttaa ilosanomaa rauhasta ja sovinnosta. Se on lahja Jumalalta. Ja se on myös tehtävä meille ihmisille.

Sen johdosta toivon, että adventin ja joulun aika saisi olla sinulle myös rauhan, ilon ja kiitoksen aikaa. Kiitokseen ja iloon kehottaa myös kirkkoisä Augustinus: ”Herran äiti kantoi häntä kohdussaan, kanna sinä vuorostaan häntä sydämessäsi. Maria synnytti Pelastajan, synnytä sinä kiitoksesi.”

Kutsun sinua adventin ja joulun jumalanpalveluksiin laulamaan joulun ihmeestä ja iloitsemaan Kristuksen syntymäjuhlasta pyhän Augustinuksen joulusaarnan sanoin:

Riemuitkaa, heikot ja sairaat, on Pelastajan syntymäjuhla!

Riemuitkaa, vangit, on Lunastajan syntymäjuhla!

Riemuitkaa, orjat, on Valtiaan syntymäjuhla!

Riemuitkaa, vapaat, on Vapahtajan syntymäjuhla!

Riemuitkaa, kaikki kristityt, on Kristuksen syntymäjuhla!