Kädet työskenelemässä tietokoneen näppäimistölllä.
Kuvituskuva: iStockphoto

Yhä useamman seurakunnan jäsenrekisteriä hoidetaan Kuopiossa

Kuopion aluekeskusrekisteri palvelee tammikuun alusta alkaen myös siilinjärveläisiä.

Kuopion aluekeskusrekisterin asiakasmäärä kasvaa, kun sen vastuulle siirtyy ensi vuoden alusta alkaen Siilinjärven, Kiteen ja Nurmeksen seurakuntien jäsenrekisterin hoito. Aluekeskusrekisteriin kuuluvissa seurakunnissa on jäseniä 183 000. Aluekeskusrekisteri muun muassa antaa virkatodistukset, tutkii avioliiton esteet ja rekisteröi kasteet. Siilinjärvellä seurakuntalaisille ja heidän asioitaan hoitaville aluekeskusrekisteriin siirtyminen näkyy etenkin virkatodistuksia ja sukuselvityksiä tilattaessa.

Asiakkaita palvellaan aluekeskusrekisterissä Kuopiossa paikan päällä, puhelimitse ja sähköpostitse. Virkatodistuksen ja sukuselvityksen voi tilata myös verkkolomakkeella.

”Sukuselvitysten toimitusaika on 2–3 viikkoa. Henkilökohtaiset tiedot sisältävä virkatodistus elävästä henkilöstä postitetaan seuraavana arkipäivänä tilauksen saapumisesta. Asiakkaat saavat meiltä kerralla valtakunnallisen sukuselvityksen, eikä todistuksia tarvitse enää tilata muista seurakunnista kuten aiemmin”, kertoo rekisterinjohtaja Mika Pulkkinen.

Moni naimisiin menevä tai virkatodistuksen tilaava asioi netissä.

Avioliiton esteidentutkinnat tulevat vireille heti, kun ne saapuvat keskusrekisteriin. Lain mukaan todistus voidaan antaa seitsemäntenä päivänä pyynnön saapumisesta.

”Valtaosa esteidentutkinnoista laitetaan vireille nettipalvelussa. Virkatodistuksia asiakkaat tilaavat puhelinpalvelun lisäksi nettilomakkeella”, Pulkkinen sanoo.

Aluekeskusrekisteristä saa myös opastusta kastetta, avioliiton esteiden tutkintaa, lapsen nimen valintaa, puolisoiden sukunimen valintaa ja kirkkoon liittymistä koskevissa kysymyksissä.

Seurakuntien toimistot palvelevat juhlien järjestäjiä

Sen sijaan ristiäisten, häiden ja hautajaisten ja muiden kirkollisten toimitusten varauksissa seurakuntalaisia palvellaan paikallisissa seurakuntatoimistoissa. Tammikuussa aluekeskusrekisteriin liittyvässä Siilinjärven seurakunnassa muistutetaan seurakuntalaisten paikallisesta palvelusta.

”Kun seurakuntalainen valmistelee perhejuhlia, hän saa seurakunnan palvelut yhdellä asiointikerralla meiltä seurakuntatoimistossa. Esimerkiksi hautajaisomaisten kanssa sovitaan siunauspäivä, varataan kirkko, pappi ja kanttori ja tarvittaessa seurakunnan tila muistotilaisuuteen. Lisäksi sovitaan sanomakellojen soitosta ja vainajan nimen ilmoittamisesta kirkossa. Seurakuntatoimistossa voidaan laittaa vireille myös virkatodistustilaukset. Hautapaikka-asiat voi hoitaa seurakunnan omassa hautausmaantoimistossa”, toimistosihteeri Anna Liisa Savolainen kertoo.

”Kun seurakuntalainen valmistelee perhejuhlia, hän saa seurakunnan palvelut yhdellä asiointikerralla meiltä seurakuntatoimistossa.”

Anna Liisa Savolainen

Kuopion aluekeskusrekisteriin kuuluvat 1.1.2021 alkaen Hankasalmen, Heinäveden, Hyrynsalmen, Joroisten, Kiteen, Konneveden, Kuopion, Leppävirran, Niiniveden, Nurmeksen, Pieksämäen, Puolangan, Rautalammin, Siilinjärven, Sotkamon, Suomussalmen ja Suonenjoen evankelis-luterilaiset seurakunnat.

Aluekeskusrekisteriin liittyminen on osa valtakunnallista hanketta, jossa luterilaisen kirkon kirkonkirjojenpito keskitetään alueellisiin yksiköihin.

Kuopion aluekeskusrekisteri, Suokatu 22 B, ma–pe, klo 9–15, 017 158 111 (vaihde), keskusrekisteri.kuopio@evl.fi

Seurakuntien toimistojen yhteystiedot löydät verkkosivuilta kuopionseurakunnat.fi ja siilinjarvenseurakunta.fi

Kirkon asiointipalvelut verkossa: tilaavirkatodistus.fiesteidentutkinta.fi ja liitykirkkoon.fi