Vehmersalmen kirkon lukupulpetin uusi valkea tekstiili.
Kuva: Uwe Mäkinen

Vehmersalmen uudet kirkkotekstiilit syntyivät kymmenien vapaaehtoisten yhteistyönä

Kun astut Vehmersalmen kirkkoon, uudet kirkkotekstiilit alttarilta, saarnatuolilta ja lukupulpetilta toivottavat sinut tervetulleeksi jo kaukaa.

Ja kun sitten tulet lähemmäs ja seisot alttarin äärellä tai polvistut, kirkkotekstiilit kertovat sanomansa ja ehkä myös jotain sinusta. Ne kertovat myös lähes neljästäkymmenestä vehmersalmelaisesta ihmisestä, jotka ajattelivat, antoivat, kutoivat ja ompelivat jotain itsestään 43 pieneen taideteokseen. Ne kertovat paljon eri alan osaamisesta pienessä kylässä, yhdessä tekemisestä, innostuksesta ja halusta olla osa kirkkomme historiaa.

Viisihenkinen suunnitteluryhmä aloitti toukokuussa 2018 ideoimaan kirkkotekstiilejä miettimällä symboliikkaa, kirkollisia ja kirkossa hallitsevia värejä, arkkitehtuuria, materiaaleja ja työtapoja. Sen jälkeen kasvava joukko vehmersalmelaisia valmisti tekstiilejä hartaasti hiljaisuudessa, suojaavien seinien sisällä, rukoillen, uutta oppien, mukavia rupatellen ja pilke silmäkulmassa. Koko kylä saattoi seurata kesällä 2019, miten taitavat kädet kutoivat neljällä kangaspuulla ja kirjoivat herkillä käsillä kirkon sivulaivassa. Kirkon satavuotisjuhlajumalanpalveluksessa 1.1.2020 kirkkotekstiilit otettiin käyttöön. Siitä lähtien ne ovat kuljettaneet seurakuntalaisia läpi kirkkovuoden vaihtuvien aikojen.

Eläväksi puuksi kasvanut risti symboloi Jumalaa

Kirkkovuosi alkaa 1. adventtisunnuntaista ja Jeesus-lapsen syntymäjuhlan odotuksesta.

Jouluna alttari puetaan valkoiseen alttarivaatteeseen. Valkoinen väri on kirkkauden, ilon, kiitoksen ja puhtauden väri. Vehmersalmen kirkon alttarivaate on kaksiosainen; kapeampi valkoinen vaate on alttarin edessä aina.

Alttaritaulussa Jeesus rukoilee Getsemanessa Taivaan Isää. Getsemanen puutarhan puu on kuvattu kaariviivoina kullanvärisellä kierrenauhalla alttarivaatteeseen. Rungosta oksat kasvavat ylöspäin viereiseen tekstiiliin. Ylin oksa johdattelee lintuparvea kohti korkeuksia. Vapaana lentävät linnut kertovat vapaudesta, jonka Jeesuksen Kristuksen kuolema meille lahjoitti. Seuraavassa oksassa kasvavat lehdet piirtävät elämänkaaren, jota jokainen meistä elämänsä aikana maan päällä kokee.

Satuttava piikkilanka muistuttaa meille kivusta ja epäoikeudenmukaisuudesta, jota aiheutamme toisillemme. Ihmishahmot kertovat yhteydestä, jota me voimme kokea kirkossamme, naapureidemme ja kaikkien maailman ihmisten kanssa.

Puun juuret keräävät maasta ravintoa. Eloisat kalat kertovat uskosta, joka haluaa aina uudestaan johdattaa meidät vetten äärelle ja virvoittaa meidän sieluamme.

Juuri jatkaa aina leveämpään alttariliinaan Jumalan kämmenenä, joka on turvana kaikille.

Kirkkotekstiileissä eläväksi puuksi kasvanut risti kuvastaa Jumalaa, joka pitää meitä ja koko maailmaa kämmenellään. Tämä puu on kaarina kirjailtu kirja- ja lukupulpetin liinoihin sekä valkoisiin, vihreisiin, sinisiin ja punaisiin papin stoliin.

Värit kertovat toivosta, surusta ja elämänvoimasta

Alttarivaatteen, kirjaliinan ja lukupulpetin leveämmät osat vaihtuvat kirkkovuoden värien mukaan.

Valkoista käytetään suurissa juhlissa eli jouluna ja pääsiäisenä sekä loppiaisena ja mikkelinpäivänä.

Vihreä kuvaa toivoa ja iankaikkista elämää, mutta on myös elämänvoiman ja kasvun, arjen sekä yhteisön väri. Sitä on pidetty myös ylösnousemuksen odotuksen värinä. Vihreää käytetään loppiaisesta laskiaiseen sekä kaikkina helluntain jälkeisen ajan pyhinä.

Sinisen värin sanotaan symboloivan puhtautta. Se on katumuksen, odotuksen ja valmistautumisen väri. Siniseen alttarivaatteeseen on kirjailtu piikkilanka, joka kuvaa Jeesuksen kärsimyksen.

Sinistä alttarivaatetta käytetään toisena, kolmantena ja neljäntenä adventtisunnuntaina, pääsiäistä edeltävänä paastonaikana sekä hiljaisella viikolla.

Punainen on veren väri ja johdattaa ajatukset kristinuskon ytimeen, Jeesuksen vereen ja ehtoolliseen.

Punaisen alttarivaatteen kala on vanhimpia Kristus-kuvioita. Alttarivaatteessa kalat nousevat puun juuriviivasta Jumalan kämmenen kautta isona parvena kohti korkeuksia taivaaseen.

Punaista käytetään helluntaina, pyhäinpäivänä sekä apostolien ja marttyyrien päivänä.

Musta on murheen, surun, katoavaisuuden ja kuoleman väri. Sitä käytetään Jeesuksen kuolinpäivänä eli pitkäperjantaina ja sitä seuraavana hiljaisena lauantaina. Silloin iso musta liina peittää koko alttarin.

Messukasukka on kirkollinen vaatekappale, jota pappi voi käyttää ehtoollisjumalanpalveluksessa. Kasukka valmistettiin vain valkoisena. Sitä voidaan käyttää aina kaikkien kirkollisten värien kanssa

Kirkkotekstiilinäyttely Vehmersalmella

Kesällä 2021 voit katsella niin uusia kuin vanhojakin tekstiilejä ja tutustua valmistusprosessiin kirkkotekstiilinäyttelyssä Vehmersalmen vesitiekirkon aukioloaikoina 21.6.–13.8. maanantaista perjantaihin klo 10–15. Näyttelyyn voi tutustua myös jumalanpalvelusten yhteydessä tai ottamalla yhteyttä aluepappi Uwe Mäkiseen 040 4888 638 tai suntio Ulla Laukkaseen 040 4888 659.