Jorma Konttinen, joka pitää käsissään rakentamaansa kirkkoveneen pienoismallia. Taustalla näkyy järvi.
Vehmersalmen vesitiekirkon votiivilaivan on rakentanut Jorma Konttinen. Kuva: Tuija Hyttinen.

Vehmersalmelle vesitiekirkko

Vehmersalmen kirkosta tulee Suomen ensimmäinen vesitiekirkko.

Perinteinen kesätapahtuma Vehmersalmi-päivät saa tänä vuonna uutta väriä, kun Vehmersalmen kirkko vihitään 30.6. Suomen ensimmäiseksi vesitiekirkoksi. Kirkon vihkiminen juhlistaa Kuopion pursiseuran 130-vuotisjuhlavuotta ja Vehmersalmen kirkon tulevaa sadan vuoden ikää.

Vesitiekirkko on ollut Vehmersalmen alueseurakunnan, Kuopion pursiseuran ja Vehmersalmen Lions Club ry:n yhteishanke, johon paikalliset asukkaat ovat osallistuneet aktiivisesti. Se muistuttaa myös, miten Suomi on asutettu vesireittejä pitkin.

Kirkon symbolinen vihkiminen tapahtuu kirkkoveneen pienoismallin kautta. Ajatus kirkkoveneestä noudattaa kirkkolaivojen perinnettä, johon haluttiin antaa sisävesiin ja paikalliseen historiaan liittyviä vivahteita. Yksityiskohtainen kopio 13-metrisestä kirkkoveneestä poikkeaa rannikoiden laivoista.

Juhlat alkavat klo 11.30. satamasta, jossa paljastetaan vesitiekirkon juhlakyltti. Siitä siirrytään kulkueena Vehmersalmen kirkkoon juhlajumalanpalvelukseen, jossa kirkko siunataan vesitiekirkoksi.

Votiivilaiva kattoon

Jumalanpalveluksessa kirkkoveneen pienoismalli nostetaan votiivilaivaksi kattoon tuomaan alueen vesireiteille turvaa ja suojelusta sekä muistuttamaan kirkkokansaa, vesitiekirkkovierailijoita ja muita kulkijoita historiallisesta hetkestä. Tapa on vanhastaan tuttu Euroopan rannikkoalueilta.

Veneen nostamisella kattoon muistetaan myös Kallaveden kirkkoveneturmassa hukkuneita: vuonna 1850 hukkui 28 ihmistä. Enonlahdessa kaatui Louhi-laiva, jonka uhreja myös muistetaan. Toisaalta korostetaan vesiteiden merkitystä hyvinvoinnille ja yhteiskunnan kehitykselle.

”Vehmersalmen kirkon vihkimisen jälkeen vesitiekirkkoidea on avoin kaikille, jotka katsovat kirkkonsa sellaiseksi sopivan. Hankkeeseen ryhtyneiden tahojen varsinainen tarkoitus on edellä mainittujen merkkipäivien kunnioittamisen lisäksi tulevaisuudessa lisätä vesitiekirkkojen määrää sekä järvi- että merialueilla”, kertovat Jorma Päivinen Kuopion Pursiseurasta ja Vehmersalmen Lions Clubilta ja seurakuntapastori Uwe Mäkinen.

Vehmersalmi nousi pilottikohteeksi järjestötoimijoiden ja seurakunnan yhteistyössä, äärimmäisen hyvässä hengessä ja asukkaiden aktiivisuuden ansiosta.

Jumalanpalveluksen jälkeen kirkonmäellä järjestetään kaikille ruokailu.