Kirkko ja koti -lehden kansikuva vuodelta 1997
Kirkko ja koti 23.5.1997

Värikäs toritapahtuma sai piispa Wille Riekkisenkin tanssimaan

Toimittaja Kaija Vuorio on etsinyt Kirkko ja koti -lehden arkistoista kiinnostavia aarteita lehden 110-vuotisen historian varrelta.

Väri teki tuloaan sanomalehtikuviin pikkuhiljaa. Vasta 1990-luvulla lehdet muuttuivat kokonaan värillisiksi, kun digitaalinen kuva syrjäytti hitaan filmitekniikan. Kirkko ja kodissa väri valtasi ensin vain etusivun ja keskiaukeaman, kunnes 2000-luvun alussa mustavalkokuvat jäivät historiaan.

Väriä ja eloa oli myös ekumeenisessa raamattutapahtumassa Kuopiossa helluntaina 1997. Suomen Pipliaseuran vuosijuhlia oli ryhdytty noina aikoina viettämään aikaisempaa juhlavammin ja kansainvälisemmin. Kuopion tapahtumaan osallistui Kuopion hiippakunnan piispan lisäksi ortodoksien arkkipiispa Johannes ja katolisten piispa Verschuren sekä lisäksi Petroskoin ja Karjalan piispa Manuil. Vieraita oli Karjalan lisäksi Lähi-Idästä ja Vepsästä; juuri valmistunutta vepsänkielistä Raamattua luettiin tapahtuman jumalanpalveluksessakin.

Sydämet valloittanut Kuopion hiippakunnan piispa Wille Riekkinen osallistui toritapahtumaan, vastaili kansan kysymyksiin ja lähti mukaan israelilaiseen kansantanssiin kuopiolaisen Zipporim-kuoron tahdissa. Kielirajoja mursi myös savoksi kantaesitetty Helluntaen epistola.