Lähikuvassa kolme nuorta, kaksi tutkii puhelimen näyttöä.
Vaali-iltana Sofia Tuunanen (vas.), Lotta Ryynänen ja Jasmin Lilja viettivät rennosti aikaa Puijon kirkon nuorisotalolla. Kuva: Tuija Hyttinen

Vaikuttaminen ja hengailu mahtuvat saman katon alle

Vaalikone ja ehdokkaiden jututtaminen auttoivat Puijon seurakunnan nuoria äänestäjiä.

Puijon kirkolla järjestettiin seurakuntavaalipäivänä koko päivän karkelot, joissa ohjelmaa riitti sirkustempuista peleihin, treeneihin ja takkatunnelmaan. Nuoret kokoontuivat alkuillasta omiin vaalivalvojaisiinsa Puijon kirkon nuorisotaloon.

”Lähetkö sä nyt äänestämään?” kaveri kysäisee toiselta kesken biljardin peluun.

Osa nuorten olohuoneeseen kokoontuneista on äänestysikäisiä, mutta näissä valvojaisissa hengailu on pääasia. Tunnelma on rento – ja lämmin, sillä takassa hohkaa tuli ja kavereiden kanssa saa istua sohvalla kylki kyljessä.

Nuorisotilat, tasa-arvo ja ympäristö puntarissa

Nuori istuu pöydän ääressä, taustalla muita nuoria.
Nuorten tilat ovat tärkeitä Niilo Penttiselle. Kuva: Tuija Hyttinen

Ensimmäistä kertaa äänestänyt u003cstrongu003eNiilo Penttinen u003c/strongu003epiti ehdokkaansa valinnassa tärkeänä, että tämä ajaa nuorten asioita. Nuorten tilojen säilymiseen ja monipuolisuuteen pitäisi vaikuttaa. Äänestystukea Penttinen sai vaalikoneesta.

Vaalikone auttoi myös Jasmin Liljaa, joka on äänestäjänä miettinyt ehdokkaiden suhtautumista tasa-arvoiseen avioliittoon. Myös ympäristöasiat puhuttavat nuoria.

”Minulle on tärkeää, että seurakunnassa tehtäisiin paljon ympäristötietoisempia valintoja ja suosittaisiin lähiruokaa ja muuta ekologisesti tuotettua”, sanoo Lotta Ryynänen.

Puijon seurakunnassa panostettiin siihen, että nuorilla äänestäjillä olisi tietoa vaaleista ja äänestämisestä. Nuorten pappi Elina Knuuttila oli järjestämässä nuorille vaalilähetystä Instagramissa ja nuorteniltaa, johon noin puolet ehdokkaista tuli tentattavaksi.

”Nuoret halusivat tietää ehdokkaiden kannan samaa sukupuolta olevien kirkolliseen vihkimiseen ja seurakuntamme nuorisotilojen kohtaloon”, Knuuttila kertoo.

”En itse päässyt mukaan tuohon iltaan, mutta kuulin keskustelusta kavereilta, ja sekin vaikutti äänestämiseeni”, Jasmin Lilja sanoo.

”Minäkin kuulin illasta, ja se helpotti oman ehdokkaan valintaa”, Sofia Tuunanen sanoo.

Kirkon työ arjessa sai liikkeelle

Samaan aikaan pihan toisella puolella äänestyspaikan ovi kävi tasaisen verkkaisesti. Liikkeellä on etenkin aikuista väkeä. Vaali-iltana äänioikeuttaan käyttänyt Hannu Turunen halusi äänestää nuorta ehdokasta.

”Toivon, että nuoret ottaisivat päätöksenteossa huomioon kirkon muuttuneen aseman yhteiskunnassa.”

Aira Pesonen taas kaipaa päättäjien ääntä kaikkien ikäluokkien hyväksi.

”Olen tykännyt siitä, miten kirkko on lähestynyt ihmisten arkea. Se on tärkeää kirkon pysyvyydenkin kannalta.”

Puijon seurakunnassa nuorimpien äänestäjien eli 16–17-vuotiaiden äänestysprosentti oli 3,5. Heitä vilkkaammin samasta ikäluokasta äänestivät Kuopiossa Männistön (4,0 %) ja Järvi-Kuopion (3,8 %) seurakuntien nuoret.

Lue seurakuntavaalien tuloksista Kirkon ja kodin vaalijutusta ja Kuopion seurakuntien vaalisivuilta.