ihmisiä messussa Siilinjärven kirkossa
Juhlavuoden viettäminen aloitettiin marraskuun lopussa piispantarkastuksessa. Tarton Paavalin ystävyysseurakunnan kirkkoherra Kristjan Luhamets ja nimikkolähetti Kirsi Vimpari toivat terveisiä Virosta. Kuva: Sanni Rissanen

Siilinjärven seurakunnan vuosisata on laitettu kirjoihin ja kansiin

Siilinjärven seurakunta täyttää 100 vuotta vuonna 2024.

Seurakunnan historian kirjoittamisesta sovittiin vuonna 2019 filosofian tohtori Kaija Vuorion kanssa. Seurakunnalla oli onni saada myös kirkkohistorian emeritusprofessori Hannu Mustakallio käsikirjoituksen tarkastajaksi ja työn ohjaajaksi. Historiateos Siilin kirkko, Siilinjärven seurakunta 1924–2024 ilmestyy keväällä.

Katsaus historiaan ja tähän päivään

Historiateoksen kirjoittaja Kaija Vuorio on historiatutkija ja – Kirkko ja koti -lehdestäkin tuttu – toimittaja. Vuorio on kirjoittanut muun muassa Savon Sanomien, Itä-Suomen yliopiston edeltäjän Kuopion yliopiston ja Niuvanniemen sairaalan historiat.

”Siilinjärven seurakunnalla on itsellään hyvin järjestetty täydellinen arkisto, joten historia on ollut mahdollista kirjoittaa arkistolähteiden pohjalta”, Kaija Vuorio kertoo.

”Ensimmäiset aloitteet Kallaveden pohjoisosien erottamisesta Kuopion kirkkoherrakunnasta tehtiin kuitenkin jo 1700-luvun lopulla ja useaan otteeseen 1800-luvun mittaan. Siksi myös yhdistetyn Kuopion maa- ja kaupunkiseurakunnan ja viime vaiheessa Kuopion maaseurakunnan arkistot osoittautuivat hyödyllisiksi.”

Siilinjärven seurakunta on siis saamassa alkuperäislähteisiin perustuvan kokonaisesityksen, joka pitää sisällään aikaperspektiivin sääty-yhteiskunnan aikaisista lainalaisuuksista nykypäivään. Sivumäärällisesti noin puolet teoksesta käsittelee viimeisintä 50 vuotta. Näin tullaan henkilöihin ja tapahtumiin, joita nykyseurakuntalaistenkin on mahdollista muistaa. Katsauksenomaisesti teos ulottuu aivan 2020-luvulle saakka.

Kirkon tehtävä on luoda toivoa tulevaisuuteen

Virallisesti seurakunnan 100-vuotissyntymäpäivä on 1.5.2024. Syntymäpäivää juhlitaan isosti sunnuntaina 5.5. Juhlavuosi aloitettiin piispantarkastuksen aikaan marraskuussa 2023 ja se päättyy itsenäisyyspäivän juhlistamiseen 2024. Yhteisiä juhlia ja ”iloa, eloa, valoa” -juhlavuositeemaan liittyviä tapahtumia on luvassa pitkin vuotta. Kevään aikana opitaan seurakunnan historiaa ja syksyllä katse kääntyy kohti tulevaisuutta.

”Olemme sata vuotta turvautuneet Jumalaan, niin teemme edelleen. Levottomat ajat eivät ole historiassamme ennennäkemättömiä”, sanoo kirkkoherra Olli Kortelainen viitaten tämänhetkiseen maailmantilanteeseen.

”Kirkon tehtävä on luoda ihmisille toivoa ja rauhaa. Siilinjärven seurakunta on iloa, eloa ja valoa.”

Kaija Vuorio
tunnuksessa lukee iloa eloa valoa, Siilinjärven seurakunta 100 vuotta
Seurakunnan 100-vuotisjuhlavuoden tunnus. Kuva: Merja Tapio

Siilinjärven seurakunnassa 70-luku oli työmuotojen kehittämisen aikaa

Siilinjärvi oli yhden papin seurakunta pitkälle 1940-luvulle saakka eikä viranhaltijoita ollut kymmentä enempää vielä 1950-luvullakaan. Niinpä kinkereiden, pyhäkoulujen ja rippikoulujen lisäksi muu seurakunnallinen toiminta oli vähäistä; diakonissakin oli lähinnä sairaanhoitoa varten.

Maallinen demokratia yleisine ja yhtäläisine äänioikeuksineen saavutti kirkon 1970-luvun taitteessa. Uudistuva seurakunta otti tihenevään tahtiin hoitaakseen yhä uusia tehtäviä. Ajan uutuuksia olivat lasten päiväkerhot. Samoin nuorisotyö uudistui nuorisotyönohjaajan virkojen myötä. Seurakuntasisaretkin saivat keskittyä diakoniseen työhön, kun kansanterveyslain myötä terveydenhuolto tuli kuntien vastuulle.

Seurakunta jalkautui myös pitäjille diakonia- ja lähetyspiirien muodossa; sittemmin niitä kutsuttiin seurakuntapiireiksi. Kosketuspintaa seurakuntaan päin toi myös uutena työmuotona kokeiltu matkailu. Seurakunnan järjestämille koti- ja ulkomaan matkoille osallistui vuosittain jopa 500 seurakuntalaista.

1970-luvun lopulla virkoihin saatiin vihdoin nuoret ja työalojensa kehittämiseen sitoutuneet viranhaltijat. Niinpä he jäivät yli 30 vuotta palveltuaan myös yhtä aikaa eläkkeelle.

KAIJA VUORIO
Kirjoittaja on Siilinjärven seurakunnan historiateoksen tekijä

mustavalkoisessa kuvassa mies ja nainen ovat polvistuneena alttarilla, molempien pään päällä pitää kättään pappi
Kirkkoherra Kalle Tiitinen (oik.) ja kappalainen Veijo Ahonen siunasivat nuorisotyönohjaajat Leena ja Rauno Hannukaisen virkaansa vuonna 1971. Kuva: Siilinjärven seurakunta