Irene Venejärvi
Kuopion seurakuntien Perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Irene Venejärvi. Kuva: Seija Rytkönen

Seurakunnan tarjoamassa perheneuvonnassa ei normiteta parisuhteita eikä kysytä kirkon jäsennyyttä

”Perheneuvonta on seurakuntien tapa tehdä hyvää, huoltaa perheitä ja siinä sivussa lapsiakin. Jos parisuhde voi hyvin, lapsetkin voivat hyvin.” Näin tiivistää perheneuvonnan merkityksen Kuopion seurakuntien Perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Irene Venejärvi.

Siilinjärveläinen Irene Venejärvi aloitti vuonna 2003 Kuopion seurakuntien Perheasiain neuvottelukeskuksen perheneuvojana ja on nykyisin keskuksen johtaja.

Työn ohella kouluttautuminen on vienyt aina uuteen.  Pitkä työkokemus mielenterveystyöstä psykiatrisena sairaanhoitajana sekä terveystieteiden maisterin tutkinto johtivat perheneuvojan työhön.

Toisin kuin kaupungin sosiaalitoimen perheneuvoloissa, seurakunnan perheneuvonnan fokus ei ole lastensuojelussa tai lasten erikoisongelmissa vaan aikuisten parisuhteessa. Vastavanlaiseen pariskuntien auttamiseen ei juuri ole muita väyliä.

Parisuhteessa ei tarvitse olla erouhkaa. Perheneuvontaan voi ottaa yhteyttä, jos parisuhteessa voidaan ylipäätään huonosti, on riitaa, vuorovaikutusongelmia, vieraantumista tai keskinäinen yhteys on kadonnut.

Parisuhteessa ei tarvitse olla erouhkaa.

Perheneuvontaan hakeudutaan yleensä omatoimisesti. Yhteydenottajista on nykyään liki puolet miehiä. Miesten tarve puhua parisuhteesta on aivan sama kuin naistenkin.

”Tuntuu hyvältä, kun ihmiset itse oivaltavat ja ottavat koppia omista kasvunpaikoistaan”, Venejärvi pohtii.

Aina ihmisillä ei ole valmiutta omaan muutokseen, jolloin saatetaan vaatia toisen eli puolison muuttumista.

Karvas totuus kuitenkin on, että muuttaa voi vain itseään. Kivuliasta voi olla, mutta naurukin on mahdollista.

”Kaikkien tunteiden pitää antaa tulla ja sehän keventää, jos pystytään välillä käyttämään huumoria ja nauramaan yhdessä.”

Vaikka perheneuvojat ovat ammattiinsa korkeasti koulutettuja, palvelu on ilmaista.