Riistaveden kirkko täynnä kirkkokansaa. Näkymä alttarille käytävää pitkin.
Kuva: Maiju Korhonen

Riistaveden kirkko juhli 85-vuotissyntymäpäiväänsä

Auringon säteet valaisevat 85-vuotiasta Riistaveden kirkkorakennusta kauniisti ja sisältä kaikuvat tuttujen virsien sävelet.

Järvi-Kuopion seurakunnan pääkirkkona toimiva Riistaveden kirkko seisoo männikköisellä harjullaan sinisen talvitaivaan alla. Kirkon etuosassa seisoo korkea jouluasuun puettu kuusi. Juhlan teemana on Järvi-Kuopion seurakuntien yhteinen tehtävä olla lähellä Luojaa, lähimmäistä ja luontoa. Riistaveden alueseurakunnan vs. 2. kappalainen Matias Koponen johtaa juhlajumalanpalvelusta ja saarnavuorossa on kirkkoherra Reijo Leino.

”Juhla on paitsi kirkkorakennuksen juhla, se on samalla myös kirkon muodostavan seurakunnan juhla”, Koponen sanoo.

Komea ja kodikas kivikirkko on lähestulkoon täynnä. Tervetulosanojen jälkeen seuraa päivän teemaan sopivia puheita ja musiikkiesityksiä. Osa seurakuntalaisista jatkaa juhlaa vielä Riistaveden seurakuntatalolla, missä tulijoille tarjotaan lämmin juhla-ateria ja kakkukahvit.

Kirkkokiista väritti historiaa

Riistaveteläinen Pekka Karttunen juttelee seurakuntatalolla Riistaveden entisen kanttorin Marjatta Piirosen kanssa. Karttusen isä Lauri Karttunen oli kirkon rakentamisen aikaan silloisen osuuskassan johtajana ja siinä sivussa hän hoiti myös seurakunnan taloutta.

”Kirkon paikasta käytiin kovaa keskustelua aikanaan. Osa halusi kirkon Vartialaan, osa tähän. Tapauksesta on kirjoitettu näytelmä nimeltä Kirkkokiista, jota esitettiin vuonna 2012”, Karttunen kertoo.

Värikkäiden vaiheiden jälkeen kirkko vihittiin käyttöön 16.12.1934. Tiilestä muuratussa, rapatussa pitkäkirkossa on istumapaikkoja 330.
Kirkon vieressä sijaitsevassa kappelissa sijaitsevat vainajien säilytystila, omaisten huone, työntekijöiden sosiaalitilat ja yleiset saniteettitilat. Kirkon on suunnitellut riistaveteläinen arkkitehti Eino Pitkänen yhdessä arkkitehti Harry W. Schreckin kanssa. Sijaintinsa vuoksi kirkko on myös mitä parhain tiekirkko.

”Erikoisuutenamme on alttaritaulun tilalla oleva puinen krusifiksi, jonka on valmistanut jyväskyläläinen eläinlääkäri Elis Reinilä vuonna 1945”, Koponen sanoo.

Etsivä löytää ja kysyvä saa vastauksen

Koponen on iloinen seurakunnan aktiivisesta osallistumisesta Riistaveden kirkon toimintaan, mutta samalla hän on seurannut mediassa käytäviä kirkkokeskusteluja huolestuneena ihmisten vieraantumisesta uskonelämästä. Koponen kehottaakin ihmisiä tutustumaan luterilaisuuteen uteliaasti ja avoimin mielin, sillä epävarmuus ja epätietoisuus lisäävät jännitteitä ja luovat pelkoja.

”On mielestäni rikkaus kysellä ja etsiä vastauksia. Sitä kautta opimme ymmärtämään paremmin toisiamme ja kulttuuriimme liittyviä tapoja ja uskomuksia”, Koponen toteaa.