Henkilö tarjoaa puuroa lautaselle, tarjoilupöydän luona muutama henkilö.
Pulinapajassa on tarjolla evästä ja juttuseuraa. Kuva: Tuija Hyttinen

Pulinapajaan saa tulla omana ihtenä

Pulinapaja Petosella on monelle tärkeä kohtaamispaikka ja arjen henkireikä.

Lyhyen hartauden ja ruokarukouksen jälkeen alkaa puheen pulina ja muodostuu ripeästi jono tarjoilupöydän luo. Tarjolla on puuroa, leipää, mehua, kahvia ja rahkapiirakkaa. Petosen seurakuntatalon Pulinapaja on suosittu kohtaamispaikka, joka avaa ovensa maanantaisin ja torstaisin pariksi tunniksi.

“Kuka on diakoni tänään?” joku tiedustelee.

Pulinapajassa käy monen ikäistä aikuisväkeä, erityisesti miehiä.

“Tämä on hyvä paikka, ei täällä Petosella muuta olekaan. Joitain tuttuja tapaa vain täällä. Ja diakoniatyöntekijän kanssa voi jutella”, sanoo Esko Vepsäläinen. Tällä kertaa hän kävi myös mittauttamassa verensokerin ja -paineen.

Pöytäkaveri Kari Ryynänen arvostaa kokoontumispaikkaa ja juttuseuraa. Petosella ei nykyisin ole asukastupaa, joten Pulinapaja on tarpeen.

Monta palvelua saman katon alla ja lähellä

Osa viipyy Pulinapajassa vain syömässä, osa viihtyy pidempään.

Joka kuukausi SPR:n vapaaehtoiset pitävät Pulinapajassa maksutonta terveyspistettä. Sairaanhoitajan ammattitaidolla Leena Halmepuro mittaa verenpainetta ja neuvoo terveysasioissa. Palvelu tulee lähelle, ja kynnys on matala.

Tietokoneella voi hoitaa nettiasioita. Diakoniatyöntekijän kanssa voi vaihtaa kuulumisia tai sopia tapaamisajan. Kerran kuussa on tavattavissa sosiaalityöntekijä.

“Jos on liittymän puheaika käytetty tai ei voi soittaa palvelunumeroihin, voidaan varata aika täällä”, kertoo diakoniatyöntekijä Riitta Reima.

“Täällä käy nälkäisiä ihmisiä. Monelle on tärkeä, kun saa jutella. Yksinäisyys voi lievittyä”, diakoniatyöntekijä Maarit Kirkinen sanoo.

Nyt on matala kynnys kirkkoon

“Minulle on tärkeää, kun täällä pääsee kristilliseen hartauteen. Se aloittaa viikon kivasti”, kertoo Satu Tallbacka, jolla on tällä kertaa mukana tytär ja lapsenlapsi, usein ystäviä.

Tallbacka kiittää myös Pullakirkosta eli matalan kynnyksen jumalanpalveluksesta, joka on samassa talossa kerran kuukaudessa perjantaina.

Pullakirkko on tärkeä myös Eeva-Liisa Niemelälle. Pulinapaja taas on kahdesti viikossa syy lähteä liikkeelle ja saada raitista ilmaa samalla.

“Hyvä ruoka ja kahvi. Tosi ystävälliset ihmiset. Tuovat ruuankin pöytään. Ihanaa, kun voi tulla ihan omana ihtenä, eikä tarvitse palia odotella”, kiittää rollaattorin kanssa liikkuva Niemelä.

Vapaaehtoisten porukka auttaa

Emännän ja diakoniatyöntekijöiden kaverina Pulinapajan pyörittämisestä huolehtii puolenkymmentä vapaaehtoista. Tehdään keittiöhommia, autetaan tarjoilussa ja rupatellaan kävijöiden kanssa.

Anne Kuosmanen taikoo pöytään sämpylöitä, leipää ja muita leipomuksia.

“Asiakkaat ovat kiitollisia. Tehtävä tuo minulle itselleni mielenvirkeyttä.”

Kun 40 kävijää on lähtenyt jatkamaan päiväänsä, vapaaehtoiset huolehtivat kahvion ja keittiön siistiin kuntoon. Tiskijukkana pesukonetta pyörittää Jari Kankkunen, joka on eläkkeelle jäätyään saanut näistä hommista mieleistä sisältöä viikkoihinsa ja uusia tuttuja.

“Tykkään, että voin auttaa. Meillä on hyvä porukka ja hauskaa.”