Toisessa kädessä hautakynttilän metallinen kansi, toisessa palanut kynttilä.
Hautakynttilät kannattaa lajitella oikein. Kuva: Tuija Hyttinen.

Ota lajittelu tavaksi myös hautausmaalla

Talven alta paljastuva maa kutsuu hoitamaan haudat kesäkuntoon. Kierrätyspisteet helpottavat pitämään yhteisen puiston siistinä.

Talven aikana eniten kertyy juuri kynttiläjätettä. Henkilökunta kerää hautakynttilöitä niin muistomerkeiltä kuin haudoilta.

”Sekajätettä eli kynttilöitä, laatikoita, muovipusseja, ruukkuja ja muita pakkauksia meille kertyy vuosittain 45–50 tonnia. Se menee poltettavaksi”, ylipuutarhuri Miikka Väisänen kertoo.

Ennen matkaansa Kuopion keskustan hautausmailta jäteasemalle sekajäte puristetaan hautausmaan omassa puristimessa. Keväällä jäteauto hakee lastin viikoittain.

Eläinten tekosia luullaan usein ihmisten tekemäksi ilkivallaksi.

”Joskus ihmiset ihmettelevät, miksi kynttilöitä on levitelty ympäriinsä kuin taistelutantereella. Hautausmailla liikkuu paljon uteliaita variksia ja naakkoja, jotka ovat kiinnostuneet kynttilöiden talista eivätkä vie kynttilöitä takaisin paikoilleen. Oravat ja jänikset syövät haudoilta kukkia ja kaivelevat kukkapaikkoja. Usein niiden tekosia luullaan ihmisten tekemäksi ilkivallaksi”, Väisänen kertoo.

Maatuuko muoviruukku?

Keskustan kolmella hautausmaalla on keräyspisteet metallille, sekajätteelle ja nyt myös maatuvalle kasvijätteelle. Maatuvan jätteen keräys aloitettiin uudelleen viime syksynä ja pisteitä aiotaan lisätä. Kierrätyspisteille on suunnitteilla myös lajitteluohjeet.

”On todella tärkeää, että saataisiin maatuva pois sekajätteestä. Sekajätteen seassa se menee poltettavaksi”, ylipuutarhuri Väisänen sanoo.

”Maatuva jätteen astiassa aines on usein epäpuhdasta. Seasta löytyy lasia, muovia ja ruukkuja”, hautausmaan työnjohtaja Antti Koivisto harmittelee.

Maatuva jäte pitäisi saada pois sekajätteestä, jotta se ei mene poltettavaksi.

Henkilökunta kannustaa olemaan tarkkana, vaikka täysi sekajäteastia houkuttaisi nakkaamaan maatumattomat roskat maatuviin. Hautajaiskukkalaitteista sekajätteeseen kuuluvat kukkasieni, muoviset kädensijat ja nauhat. Nuupahtaneet kasvit ovat omiaan maatuvien astiaan.

Isolla hautausmaalla kompostoidaan haravoidut lehdet. Kompostimultaa käytetään nurmikon pohjana. Kukkia varten hankitaan multaa myös hautoja hoitavien käyttöön.

Haravat heiluvat vapun jälkeen

Vapun ja juhannuksen väli on hautausmailla kevättöiden sesonkia: Haravoidaan. Kerätään kynttilät, havut, roskat ja tarpeettomat lyhdyt. Istutetaan kasveja. Joillekin ajankohtaista on hautakiven pesu. Henkilökunta tuo haudanhoitajien käyttöön haravia ja lapioita heti lumen ja pakkasten mentyä. Äitienpäiväksi avataan vesipisteet, jos maa ei enää ole roudassa.

Kuopion Isolla hautausmaalla kevättyöt tehdään kausityöntekijöiden voimin, joita Kuopion 36 hautausmaalla työskentelee toukokuusta alkaen kaikkiaan 100. Joillakin alueilla, kuten Nilsiässä, Säyneisessä, Maaningalla ja Karttulassa, seurakunta on järjestänyt kaikille avoimia talkoopäiviä.

Jos haluaa hankkia suvun haudalle perenna- tai kesäkukkahoidon, hoitosopimuksen voi vielä tehdä hautausmaan toimistossa.

Kukat ja enkelit kuuluvat kukkapaikkaan

”Kasvit saa istuttaa haudan kukkapaikkaan, ei sen ympärille. Istutuksesta jäävät ruukut kuuluvat sekajätteeseen. Hajoavat lyhdyt ja ruukut pitäisi viedä pois, eikä jemmata hautakiven taakse. Enkelit ja muut muistoesineet kuuluvat nekin kukkapaikkaan”, puistopäällikkö Juha Moilanen ohjeistaa.

Erityisesti haudoille tuodut enkelit kantavat mukanaan tunteita, ja niiden vuoksi hautausmaan hoidossakin ollaan varovaisia. Talvella hanki peittää esineet alleen niin, että ikäviltä yllätyksiltäkään ei vältytä.

Tehdään muitakin ekotekoja

Lajittelun tehostamisen lisäksi hautausmailla tehdään muitakin ympäristötietoisia valintoja.

”Jätämme hautausmaiden reuna-alueita jatkuvan nurmenleikkuun ulkopuolelle mahdollisuuksien ja käyttötarkoituksen mukaan. Lisäksi torjumme vieraslajeja”, hautausmaiden ympäristövastaava Seija Kukkonen kertoo.

Työvälineissä taas lisätään polttoainekäyttöisten laitteiden tilalle akkukäyttöisiä välineitä.

”Seurakunnissa vapaaehtoiset ovat tehneet linnunpönttöjä, joita sijoitetaan nyt Isolle hautausmaalle ja Maaningan hautausmaalle”, Juha Moilanen sanoo.