Nuorisotyönohjaaja Anton Berg
Alavan seurakunnan nuorisotyönohjaaja Anton Berg. Kuva Kaija Vuorio.

Nuorisotyönohjaaja Anton Berg sukkuloi sujuvasti nuorten aikuisten maailmassa

Alavan seurakunta sai Bergista kielitaitoisen, musiikin, somen ja erilaiset kulttuurit ymmärtävän toimijan.

Nuorisotyönohjaaja Anton Berg valmistui joulukuussa 2015 ammattikorkeakoulusta ja sai heti tammikuussa 2016 sijaisuuden ja pian vakituisen viran Alavan seurakunnasta.

”Siinä oli tuuria ja johdatuksen makua, että polkuni päätyi tänne”, työtään rakastava Berg arvioi.

Alavan seurakunnan nuorisotyö voi sanoa samaa, sillä Bergin mukana se sai kielitaitoisen, musiikin, somen ja erilaiset kulttuurit omakohtaisesti ymmärtävän toimijan.

”Pelastusolohuoneillat” on yksi Bergin kehittämistä erikoisuuksista. Niissä on halukkaille kyselijöille ja keskustelijoille pieni Raamattu-osio, Raamis, jonka jälkeen pelataan lautapelejä.

Berg tunnustautuu fanaattiseksi lautapelaajaksi. Hänellä itsellään on peräti 160 lautapelin kokoelma.

”Nuoret aikuiset harrastavat juuri lautapelejä. Tietokonepelejä on jokaisella omasta takaa ja niitä voi pelata yksinäänkin.”

Anton Berg on viettänyt neljänneksen elämästään Tansaniassa ja kävi siellä englanninkielisen koulun. Suomeen hän palasi vasta lukiovuosiksi.

Huomaan kyllä itsestäni monikulttuurisuuden

Jo Tansaniassa hän ohjasi alakouluikäisten kerhoja. Tuli avartavia kokemuksia siitä, ettei ihmisen köyhyys ja olosuhteet merkitse kaikkea.

”Huomaan kyllä itsestäni monikulttuurisuuden.”

Monikulttuurisuus tarkoittaa Bergille dialogisuutta ja kykyä kohdata eri uskontotaustoista lähteneet ihmiset tietäen, mistä heidän kulttuurissaan on kyse.  Tansanian kouluissa ei opetettu uskontoa, mutta yhteisissä aamunavauksissa rukoilivat niin kristityt, hindut kuin muslimitkin yhdessä.

”Kaverit siellä Tansaniassa pystyivät hiljentymään yhdessä. Ajatusleikkinä olen pohtinut, pystyisinkö itse hiljentymään samalla tavalla vaikka muslimien kanssa.”

Bergin kokemusten mukaan uskonto on ongelma uskonnottomille, mutta ei eri uskontokunnille.