Näyttelijä, laulaja Laura Malmivaara.
Näyttelijä, laulaja Laura Malmivaara odottaa malttamattomana Nilsiän herättäjäjuhlia ja Amanda-vaimon roolia Tuulten leikkikalu -näytelmässä.

Malmivaara Amandana Nilsiän herättäjäjuhlilla

Herännäisyyden syntysijoilla Ukko-Paavon Nilsiässä ollaan silausta vaille valmiit Herättäjäjuhliin 7.–9.7.2017 ”Uudistat armollasi” – teeman alla oleville kirkollisille kesäfestareille osallistuu myös näyttelijä Laura Malmivaara, jonka sukujuuret ulottuvat herännäisyyden johtohahmo Wilhelmi Malmivaaraan. Näyttelijä, laulaja Laura Malmivaaran äänestä huokuu valtava innostus. Hän on tulossa Nilsiän Herättäjäjuhlille herännäisjohtaja Nils Gustav Malmbergin Amandavaimon rooliin Tuulten leikkikalu -näytelmässä. Helsingissä asuva Malmivaara on käynyt harjoittelemassa Nilsiässä talven pimeinä iltoina, ja viimeiset harjoitukset käydään vielä läpi ennen juhlia. Produktio on ollut erilainen kuin normaali näytelmä, mutta teologiaa opiskelleelle Lauralle se on muodostunut hyvin mieluiseksi haasteeksi herännäisyyteen, sukellukseksi historiaan sekä omien sukujuurien pohtimiseen.

Teologista pureskeltavaa ja yhteisöllisyyttä

”Nilsiäläinen ohjaaja Matti Pajula tehnyt huolella töitä ja kirjoittanut hienon näytelmän, jossa on paljon teologista puhetta. Katsojaa ei päästetä helpolla! ” ”Korostan, että siinä ei aliarvioida katsojakuntaa, vaan näytelmä suorastaan haastaa teologiseen ajatteluun”, lupaa Laura Malmivaara. Näytelmässä Malmbergin Amanda-vaimo ja Paavo Ruotsalaisen Riitta-vaimo keskustelevat syvällisesti erilaisista perhe-elämän rooleista. Saarnamiehet ovat usein poissa ja naisilla on vastuuta monista asioista. ”Voin sanoa, että siinä on paljon samaistuttavia aiheita ja sitä voi verrata nykypäivääkin. Kaiken ydin on herännäisyyden kysymyksissä ja siinä haastetaan miehiä keskustelemaan.” ”On myös erittäin upeaa, että voin näytelmässä laulaa yhdessä katsojien kanssa uudistettuja Siionin virsiä. Se tuntuu todella mukavalle yhteiselle hetkelle, joka rakentaa yhteisöllisyyttä.”

Elokuva tekeillä esi-isä Malmivaarasta

Entä mitä sanoo upeista näyttelijärooleista tunnettu ja tanssilattiallakin pyörähdellyt Laura Malmivaara körttiläisyydestä? ”Se tuntuu tutulle, sillä olenhan istunut pienenä äidin ja isän kanssa herättäjäjuhlilla. Odotan innolla Nilsiän juhlia ja hienoa Aholansaaren ulkokirkkoa.” ”Olen hyvin kiinnostunut omista körttiläisistä sukujuuristani ja haluan ymmärtää lisää herännäisyyden ydintä. En kuitenkaan osaa rajata enkä leimaa itseäni mihinkään, sillä olen hyvin utelias ja minua kiinnostaa kaikki henkisyys.” ”Ja kuulun myös kirkkoon!” Malmivaara on niin kiinnostunut omista sukujuuristaan, että on ryhtynyt tekemään elokuvaa isoisänsä isoisästä Wilhelmi Malmivaarasta. ”Tämä homma on tosin vielä alkutekijöissään, mutta hyvin kiinnostava aihe se on.” Laura Malmivaaraa on jo usein kosiskelu myös seurapuhujaksi. Pappissuvun sukunimi on melkoinen magneetti. ”Puhujapyyntöjä on tosiaankin tullut, mutta en ole vielä sinne asti ehtinyt”, nauraa helisevästi Malmivaara. ”Eihän sitä tiedä, milloin sen tekee ensimmäisen kerran. Herättäjäjuhlille minua on pyydetty osallistumaan lauantain paneelikeskusteluun.”