Peetu, 3 vuotta.
Peetu, 3, pääsi avustamaan saarnassa ja kolehdin keruussa. Kuva: Maiju Korhonen

Maaningan kummipäivässä oltiin kummin kaa

Maaninkatalolla käy vilske ja hulina. Mukana menossa on Kurjien Kummien kerho, norsu ja nalle.

Kummien ja lasten yhteinen päivä alkaa perhemessulla Maaningan puukirkossa, minkä jälkeen osallistujat ohjataan siirtymään tien toiselle puolen Maaninkatalon aulaan. Aulassa tulijaa odottaa lämmin joulupuuropöytä. Aterian lomassa on kiva seurata Kurjien Kummien Kerhon humoristista näytelmää joukosta, jonka jäsenet kokevat itsensä kurjiksi kummeiksi. Näytelmän tarkoituksena on johdatella osallistujat kummipäivän sisältöön parodian kautta.

”Samaistun näihin KKK-kerhon tyyppeihin, sillä koen, että en ole mallikummi, vaikka olen töissä seurakunnassa. Tuntuu, että suhde omiin kummilapsiin voisi olla läheisempi”, pohtii vs. nuorisotyönohjaaja Sanna Parni.

Käytävällä vilahtaa kaksi isoa hahmoa. Norsu ja nallehan ne siinä antavat ylävitoset ohikulkeville lapsille samalla, kun ne kiertelevät tutkimassa tehtäväpisteiden tarpeistoa.

”Meillä on täällä esimerkiksi käsi- ja kasvomaalausta, askartelua,
kastepukunäyttelyä, aarreseikkailua ja ongintaa”, Parni luettelee.

Yhteistä aikaa kummin kaa

Valtakunnallista kummipäivää vietettiin 2.6., ja sen ideana oli tarjota mahdollisuus yhteisen ajan viettämiselle kummin ja kummilapsen kanssa. Se on myös Maaningan joulukuisen kummipäivän kantava ajatus.

”Kummi voi ottaa lapsen mukaansa valmiiseen tapahtumaan, missä lapselle on paljon mielekästä tekemistä. Samalla tapahtumassa on mahdollisuus keskustella lapsen kanssa kristillisistä asioista.”

Kummiutta pidetään yleisesti tärkeänä ja harkinnan arvoisena asiana. Vanhemmat puntaroivat tarkkaan, kenet kelpuutetaan lapsen aikuiseksi ystäväksi. Kummiksi valittavalle tämä on iso luottamuksen osoitus, josta iloita. Toisaalta joku voi kokea kummiuden myös vaikeana, koska siihen kuuluu hengellisen kasvun tukeminen ja ohjaaminen.

”Haasteeksi voi myös muodostua kummin oma epävarmuus siitä, mitä hän ajattelee, uskoo tai tietääkö tarpeeksi kristillisestä uskosta ja että kuinka puhua lapselle Jeesuksesta. Seurakunta haluaa olla tukemassa kummeja ja mukana myös näissä pohdinnoissa.”

Perinteisen kummiuden lisäksi kummiksi pääsee myös muulla tavalla. Kummilasta kaipaava voi ilmoittautua kummiksi lähetys- tai avustusjärjestön kautta, jolloin hän saa yhteyden avustusmaan ihmisiin ja elämään. Monesti kuukausittainen avustuksena lahjoitettava summa auttaa yksittäisen lapsen sijaan koko yhteisöä, missä lapsi elää.

Seuraavaa valtakunnallista Kummipäivää vietetään 31.5.2020.