Anu Eronen taustallaan kesäinen metsä.
Kuva: Kaija Vuorio

Leirikeskushoitajan työpaikkaetuna on kaunis luonto ympärillä

Leirikeskushoitaja Anu Erosen on toisaalta helppo ja toisaalta mahdoton markkinoida Kuopion seurakuntien leirikeskusten palveluita. Eronen hoitaa leirikeskusten varaukset, markkinoinnin ja laskutukset sekä vastaa nettisivuista.

”Vuoden 2022 kesäleirit ja kaikki viikonloput on jo varattu, joten talvikaudeksi on tarjolla vain arkipäiviä.”

Arkipalavereille ja kokouksille, retriiteille ja tyky-päiville etenkin huippuhieno Rytkyn leirikeskus antaisi loistavat puitteet.

Eronen päätyi leirikeskushoitajaksi pitkältä ravintolauralta.

”Halusin kokeilla jotakin ihan erilaista. Pidän siitä, että saan katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella.”

Ihan erilaiseen eli luonnonhelmaan hän päätyi 25 vuoden ravintolauran jälkeen. Työuran alkupisteenä oli kokin ammatti ja ravintolat lentokentältä Tarzaniin, Amarilloon, Rossoon ja Freetimeen. Opiskelu työn ohessa vei eteenpäin, ensin keittiömestariksi, sitten restonomiksi ja lopulta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon ja ammatillisten aineiden opettajatutkintoon.

Ravintolatyö muuttui työksi kirkon tukipalveluissa, aluksi Siilijärven seurakunnassa pääemännän sijaisena ja vielä Puijon seurakunnassakin. Leirikeskushoitajan paikka tuli avoimeksi 2017.

Erosen koti on Jännevirralla, joten ajamista seurakuntayhtymän kolmen leirikeskuksen Hirvijärven, Rytkyn ja Poukaman välillä riittää. Lähiesimiestyötä voi tosin tehdä etänä kotoakin käsin.

Yhtymän leirikeskukset eivät riitä palvelemaan kaikkia rippikouluikäisiä, sillä heitä on vuosittain yhtymän alueella noin tuhat.