Kuva Siilinjärven omasta sivusta Kirkko ja koti -lehdessä vuonna 2002.
Kirkko ja koti 6/2002

Lehtiyhteistyössä Siilinjärven kanssa on ollut monenlaisia vaiheita

Kirkko ja koti on ollut vuodesta 2004 lähtien Kuopion ja Siilinjärven seurakuntien yhteinen joka kotiin jaettava lehti.

Tiedottamisen tärkeyteen havahduttiin Siilinjärvelläkin viimeistään 70-luvulla ja vähitellen viestintää alettiin pitää yhtenä työmuotona. Ensimmäisen kerran yhteistyötä Kirkko ja kodin kanssa kokeiltiin 1976. Seurakunta toimitti lehteen yhden seurakunnan toimintaa esittelevän jutun kuukaudessa, jolloin lehti jaettiin 4 000 talouteen.

Tehokkaampaan viestintään pyrittiin vuonna 1985 perustamalla erityinen tiedotus- ja lähetyssihteerin virka, jota hoiti vuoteen 1992 saakka seurakuntapastori Tapio Lepola. Lama-aika pyyhkäisi erikoisen yhdistelmäviran ja tiedottamisresurssit mennessään.

Lamasta päästyä kirkkoherra Markku Kettunen otti tiedottamisen voimallisesti johtoonsa ja aloitti jälleen yhteistyön Kirkko ja kodin kanssa. Vuosina 1997–2003 lehdessä julkaistiin Siilinjärven omaa sivua ja lehti jaettiin joka talouteen.