Käsi, joka pitelee paperista puhekuplaa. Kuplan sisällä hymyilevä hymiö.
Kuva: iStock

Kuopiosta kuuluu hyviä uutisia

Kaikkialta vyöryy jatkuvasti huonoja uutisia: sotaa, ilmastonmuutosta ja velkaantumista. Kuopion kaupunki on päättänyt tehdä vastaiskun ja ryhtyä julkaisemaan hyviä uutisia.

Mistä idea lähti, Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen?

”Idea nousi yhteistyössä Kuopion kauppakamariosaston hallituksen kanssa. Meillä on paljon hyviä uutisia kerrottavanamme ja nyt on aika saattaa ne entistä paremmin näkyviin normaalin kuntaviestinnän rinnalla. Maailma tarvitsee hyviä uutisia, erityisesti tällaisena aikana. Me Kuopion kaupungilla haluamme sytyttää yhteisen toivon kajastuksen ja luoda valoisampia näkymiä tulevaisuuteen. Tutkimuksen mukaan yli 60 prosenttia suomalaisista kaipaisi positiivisista asioista uutisointia ikävien uutisten rinnalle.”

Miksi hyvät uutiset ovat tärkeitä?

”Ilman positiivisia tulevaisuudennäkymiä ei ole elinvoimaa. Tavoitteenamme onkin hyvien uutisten avulla parantaa mielikuvaa Kuopiosta ja kasvattaa kaupunkimme vetovoimaa. Haluamme myös parantaa kuopiolaisten hyvinvointia lisäämällä heidän tulevaisuususkoaan. Itse ajattelen, että on erityisen tärkeää varjella nuorten luottamusta tulevaisuuteen. Jos pessimismi ja näköalattomuus saavat yliotteen, sillä on kauaskantoiset seuraukset.”

Missä Kuopion hyviä uutisia julkaistaan?

”Julkaisemme asioita sekä mediajakeluna valtakunnallisesti että myös omissa kanavissamme, kuten kaupungin omissa näytöissä, uutiskirjeissä, JCD-tauluissa, somessa ja verkkosivuilla. Meillä on oma verkkosivu kuopio.fi/hyviauutisia, jonne on ohjaus eri kanavista.

Kuopiolaiset voivat osallistua hyvän uutisointiin vinkkaamalla meille aiheita. Esimerkiksi niin kutsutut arjen hyvät haltijat – ihmiset, jotka vaikkapa pilkkovat puita laavuilla yhteiseen käyttöön – ovat uutisen arvoisia.”

Onko tämä pysyvä käytäntö vai liittyykö 250-juhlavuoteen?

”Tämä on pysyvä käytäntö, joka on hieno lanseerata juhlavuonna. Kuopion juhlavuosi toteutuksineen ja tapahtumineen on itsessään tosi iso hyvä uutinen. Käytännön on oltava pysyvä, jotta sidosryhmät oppivat tunnistamaan Kuopiosta nousevat asiat ja että ne johtaisivat esimerkiksi Kuopiosta olevien mielikuvien vahvistumiseen.”

Lähetä hyvä uutisvinkki: verkkotoimitus@kuopio.fi