Kuva vuoden 1998 Kirkko ja koti -lehden artikkelista
Kirkko ja koti 18.9.1998.

Kuopion seurakunnat tekivät digiloikan aivan ensimmäisten joukossa

Kesällä 1998 Kuopion seurakunnat uudistivat nettisivunsa ja tarjosivat samalla seurakuntalaisille nettipapin palveluita.

Uutuus tosin tarkoitti vain sitä, että silloisella keskusrekisterinjohtaja Oiva Voutilaisella oli oma nettipalsta – nykytermein blogi – ja hän vastasi kyselijöille sähköpostilla henkilökohtaisesti.

Kaikkeen luvattiin vastata, kuten: ”Voiko nettipapilta kysyä esimerkiksi elämän tarkoitusta, jos tämä kysymys vaivaa? – Voi. Ja ketäpä se ei vaivaisi.” Varsinaista sielunhoitokeskustelua ei kuitenkaan luvattu.

Liikkuvaan digiajan junaan hypättiin ihan tuoreeltaan, sillä esimerkiksi sähköposti oli Suomessa lyönyt itsensä läpi vasta edellisvuonna. Internet oli muutenkin vielä aivan alkutekijöissään eikä hakukoneitakaan ollut. Googlen maailmanvalloitus alkoi vasta syksyllä 1998.

Tuskinpa nettipappi Voutilainen sentään hukkui sähköpostikyselyihin, sillä läheskään kaikilla ei vielä ollut sähköpostia.