Kirkko ja koti -lehden kansikuva vuodelta 1995, kannessa sotilaspastori Seppo Laitanen
Kirkko ja koti 26.5.1995

Kun pappia lennätettiin Hawkin kyydissä

Kirkko ja koti -lehti vuodelta 1995 kertoo, kuinka silloinen sotilaspastori Seppo Laitanen sai perehdytystä tehtäviinsä. Toimittaja Kaija Vuorio on etsinyt kiinnostavia nostalgiapaloja lehden arkistosta.

Vuonna 1995 Karjalan lennoston sivutoimista sotilaspastoria, Siilinjärven kappalaista, sittemmin kirkkoherraa Seppo Laitasta lennätettiin harjoitushävittäjä-Hawkilla. Migin kyytiin häntä ei vielä päästetty.

Sotilaspastorin oli hyvä tietää, millaista työtä hänen seurakuntalaisensa, kuten hävittäjälentäjät, tekivät. Laitasen sivuseurakuntaan kuului noin 600 henkeä, varusmiehiä ja henkilökuntaa.  Varusmiehille sotilaspastori piti peruskoulutusvaiheessa etiikan luennot, mutta rippikoululaisiakin oli.

Uutta sotilaspastorin työssä oli onnettomuuksien varalta harjoiteltava kriisityö. Hävittäjän kyydissä tuli ainakin onnettomuuksien henkinen kokoluokka selväksi.

Seppo Laitanen toimi osa-aikaisena sotilaspastorina vuosina 1985–2012.