Timo Suominen istuu iltamessun puurobaaripöydässä.
Timo Suominen viipyy iltamessun puurobaaripöydässä juttelemassa muiden messussa kävijöiden kanssa. Kuva: Olli Kortelainen

Kirkosta löytyy yhteisö

Vuorelan kirkkoon on kokoontunut 60 ihmistä, joka kolmas on lapsi, nuorin pariviikkoinen. Iltamessun aluksi lapsikuoro laulaa terveisiä Taivaan Isältä. Kerran kuussa iltamessu kokoaa Vuorelan kirkolle seurakuntalaisia Siilinjärveltä ja Kuopiostakin.

Vapaaehtoinen heijastaa videotykillä laulujen sanat valkokankaalle. Virsikirjoja ei siis tarvita. Aluksi seurakunta hiljentyy rippiin, laulaa pari ylistyslaulua ja sitten on ehtoollisen vuoro. Kun koko kirkkokansa on saanut käydä ehtoollispöydässä, lapset lähtevät kirkon alakertaan omaan ohjelmaansa, pyhäkouluun. Useimmiten pyhäkoulun ohjaa seurakuntalainen. Koko messu rakennetaan seurakuntalaisten, papin ja kanttorin yhteisvoimin.

Kirkkosalissa aikuiset keskittyvät kuuntelemaan opetuspuhetta, jonka tällä kertaa pitää sotilaspastori Tommi Wihinen. Pappi kertoo uhraamisesta:

”Nykyihmiselle on vierasta, että Jumalalle pitäisi uhrata. Mutta kyllä ihminen uhraa nykyäänkin. Esimerkiksi sotilaslentäjät luopuvat vapaa-ajastaan ja vaarantavat terveytensäkin kouluttautuessaan vaativaan tehtäväänsä.”

Messu päättyy Herran siunaukseen ja lauluun. Kirkkokansa siirtyy puurobaariin. Puurokattilat tyhjentyvät nopeasti. Iloinen puheensorina täyttää kirkon kahvion.

Iltakirkkoja tarvitaan

”Iltamessun ajankohta kello 17 on hyvä”, toteaa Timo Suominen, joka saapui kirkkoon tyttärensä kanssa. Iltakirkko sopii Suomisen perheen pyhäpäivän rytmiin. Lasten kannalta on hyvä, että messu kestää alle tunnin ja että joka kerta on pyhäkoulu. Aikuiset taas saavat hengellistä evästä vähän pidempään kuin aamun messussa.

”Pyhäkoulu on haastava silloin, kun lapsia on 15, ikähaitari on 3–12 ja ohjaajia vain yksi. Voiko siinä enää jakaa hengellistä sanomaa?” Timo Suominen pohtii.

Iltamessun puurobaari toimii kokoontumispaikkana, kun kahvio on saman katon alla kirkkosalin kanssa. ”Vuorelassa yhteys toimii hyvin. Siilinjärven kirkolla moni kurvaa kirkosta kotiin eikä tule kirkkokahveille”, Suominen sanoo.

Myös Reetta Tuppurainen arvostaa yhteisöllisyyttä. Iltamessujen lisäksi hän on löytänyt paikkansa kirkon naistenilloista. ”Molemmista olen saanut uusia tuttavia. Siilinjärven kirkossa en ole tutustunut uusiin ihmisiin.”

”Kyllä iltamessu pitää ehdottomasti olla”, todetaan puurobaarin pöydässä yhteen ääneen.

Siilinjärven seurakunnassa järjestetään messuja iltaisin kerran kuussa: Vuorelassa sunnuntaisin ja Siilinjärvellä perjantaisin. Toukokuussa Vuorelan iltamessun paikalla on Sunnuntaitupa-ilta. Seurakunnan päiväjumalanpalveluksia kehitetään syksyllä käynnistyvässä jumalanpalvelusfoorumissa.