kuva Kirkko ja koti -lehden artikkelista vuodelta 1994
Kirkko ja koti 21.1.1994

Kirkonvartijat avaavat Tuomiokirkon ovet hiljentyjille perjantai-iltaisin

Kuopion tuomiokirkko on ollut vuodesta 1993 auki perjantai-iltaisin aina puolille öin kenen tahansa tulla, kunhan vain ei sotke paikkoja eikä aloita tappelua.

Vapaaehtoiset kirkonvartijat, alun alkaen parinkymmenen miehen joukko, ovat vuorotelleet järjestysmiehinä ja vastaanottajina.

Idean isä on tutkimusprofessori Matti Jantunen, joka Amerikassa asuessaan näki avoinna olleiden kirkkojen muodostuvan ihmisten kohtaamispaikoiksi. Piti olla muutakin kuin kapakoita ihmisten kokoontua perjantai-iltaisin.

Mitään ohjelmaa ei kirkkoon tuolloinkaan haluttu, vaan pyhä tila riitti. Kirkko on ollut auki hiljentymistä, rukousta tai vain pelkkää istuskelua varten, yksin tai porukoissa. Tarkoitus oli, että kukin sai tehdä kirkossa mitä halusi.

Järjestyshäiriöitä ei ole tarvinnut pelätä eikä sitä, että asunnoton tai rahaton pitäisi laittaa yön selkään. Niihin hätiin meillä on yhteiskunta turvaverkkoineen.