Äiti ja tytär laivan kannella katsomassa maisemaa.
Risteilyvieraat Eevi-Maria Ojala ja tytär Helmi-Ilona nauttivat Kallaveden rantamaisemista sillä aikaa, kun seurueessa mukana ollut lasten isoäiti piti silmällä kaikkialle ehtivää pikkuveljeä. Kuva: Kaija Vuorio

Kirkkoristeily Kallavedellä sujui leppoisissa merkeissä

Laatuaan ensimmäisellä kirkkoristeilyllä ihasteltiin luonnon kauneutta, hiljennyttiin päivän tekstiin ja veisattiin Suvivirttä.

Mikseipä Kallaveden seurakuntalaisia vietäisi joskus Kallavedelle! Idea kirkkoristeilystä oli muhinut jo pitkään toteutuakseen kanttori Richard Nichollsin vetämänä elokuisena laulutapahtumana. Myös tuomiokirkkoseurakunnassa oli ideoitu samanlaista tapahtumaa ja risteily päätettiin järjestää yhdessä Kallaveden seurakunnan kanssa.

Aina yhtä riemullinen Suvivirsi juhlavoitti elokuisen illan.

Ensimmäinen risteily sujui niin leppoisissa ja juttuisissa merkeissä, että kirkkoherra Matti Pentikäinen lupaili tapahtumalle jatkoa ensi kesänä ja ehkä reitin pidennystäkin Tuovilanlahteen saakka. Sinnekin vie historiallinen laivareitti.

Retki tarjosi tilaisuuden hetkeksi hiljentyä päivän tekstiin. Aina yhtä riemullinen Suvivirsi juhlavoitti elokuisen illan.

Luonnon kauneuden lisäksi retki soi pienen historiakertauksen. Karhonsaaren ja Vaajasalon kiertävä risteily kulki nimittäin kolmen seurakunnan eli tuomiokirkkoseurakunnan, Puijon ja Kallaveden seurakuntien vesillä. Vesiltä katsottuna Kallaveden, tuon entisen maaseurakunnan aluemuodostus näyttääkin loogiselta. Nimittäin alkuperäinen Toivala, Ranta-Toivala, oli lauttayhteyden takia liikennekeskus ennen Kallan siltojen rakentamista. Siksi Toivalansalmen rannalta ei haluttu liittyä pohjoiseen, vaikkakin ajan mittaan maantieteellisesti läheisempään Siilinjärven seurakuntaan, vaan haluttiin pysyä maaseurakunnassa. Puijon seurakuntaan Toivalansalmen rannoilta liityttiin vasta 2010. Ennakkotiedoista poiketen kyse ei ollut risteilymessusta eikä edes lauluseuroista, mutta kirkkokahvit kuitenkin saatiin. Tilaisuus oli onnistunut ainakin risteilyvieraiden iloisista ilmeistä päätellen.