Oona Kajava pitelee Kasperi Eino Serggeiksi nimettyä vauvanukkea ja Pauli Asikainen kastemaljaa. Opettaja Anne Niemelän kanssa eikaluokkalaiset ovat tehneet kinkeritehtäviä ennen yhteistä salituntia.
Oona Kajava pitelee Kasperi Eino Sergeiksi nimettyä vauvanukkea ja Pauli Asikainen kastemaljaa. Opettaja Anne Niemelän kanssa ekaluokkalaiset ovat tehneet kinkeritehtäviä ennen yhteistä salituntia. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Kinkerit tuovat kirkkoa koulun arkeen

Siilinjärveläisten alakoulujen koulukinkereillä tehtiin pieni matka elämänkaaren juhliin.

Häämarssi, Ystävä sä lapsien, rippijuhlavirsi ja Albinonin Adagio soivat, kun 1.–6.-luokkalaiset kulkevat kappaleen elämänkaarimatkaa koulunsa jumppasalissa. Herätellään kiitollisuutta elämästä ja muistellaan omia kokemuksia juhlista ja arjesta. Koululaisten, opettajien, papin, kanttorin ja nuorisotyönohjaajan yhteisellä tunnilla jaetaan välähdyksiä seurakunnan työstä. Kohokohta tuntuu olevan nimen keksiminen kastettavalle vauvanukelle, jolle löytyy kummeja toistakymmentä. Ollaan koulukinkereillä.

Siilinjärvellä alakoulujen koulukinkerit ovat seurakunnan tapa vierailla koululla vuosittain. Luokissa on tehty ennakkoon kinkeritehtäviä: piirretty oman elämän tärkeistä aiheista ja laulettu kinkerilauluja, minkä salin kuorosta kyllä kuulee.

”Tänä vuonna teemaksi nousi elämänkaari. Tuemme kirkon jäsenyyttä tekemällä näkyväksi, missä ja miten kirkko voi olla mukana lasten elämässä. Aiemmin on käsitelty muun muassa rauhaa ja armoa”, kinkeripappi Sanna Marin kertoo.

Siilinlahden koulun ekaluokkalaisille Oona Kajavalle ja Pauli Asikaiselle eri juhlat ovat tututtuja. ”Ihan vasta oli pikkusiskon ristiäiset”, Kajava kertoo. Asikainen muistaa rakkaan isomummonsa hautajaiset. Kinkereillä näytetty kuva valkopukuisista nuorista rippijuhlassaan sai molemmat muistamaan tätinsä.

Opettaja Anne Niemelän mukaan kinkereille valmistautumisen kirvoitti uskontotunnilla hyviä keskusteluja.

Yhteistyöllä pitkä perinne

”Koulun ja kirkon yhteistyöllä on pitkä perinne Siilinjärvellä. Kirkon järjestämät tapahtumat ovat lämminhenkisiä ja toiminnallisia ja sopivat hyvin opetussuunnitelmaan. Ne ovat oppilaille vapaaehtoisia ja nivoutuvat osaksi luterilaisen uskonnon tunteja”, Siilinlahden koulun rehtori Tiina Simpanen sanoo.

Kinkereiden lisäksi Simpasen johtamassa koulussa tutustutaan luterilaisiin tapoihin, juhliin ja sakramentteihin kirkkovierailuilla sekä kirkon järjestämissä jumalanpalveluksissa ja aamunavauksissa. Rehtori muistuttaa, että koulu haluaa kunnioittaa oppilaiden ja heidän perheidensä uskonnonvapautta.

”Siilinjärvellä joka koululla on seurakunnasta koulukummit, jotka hoitavat yhteistyötä. Pelisäännöistä ja tavoista sovitaan yhdessä”, pastori Sanna Marin kertoo.

Toiset koulut haluavat pääsiäiskirkon, toiset joulukirkon. Seurakunnalta kysytään aamunavauksia, salitunteja ja ryhmäytyksiä. Kouluilla ja päivähoidossa kirkon työntekijä voi pyynnöstä toimia asiantuntijana yleissivistävässä opetuksessa, osallistua juhlien viettoon, olla toteuttamassa uskonnollista tilaisuutta sekä tukea kasvua ja hyvinvointia arjessa ja kriiseissä.