Petri Rautio istuu työhuoneessaan.
Petri Rautio. Kuva: Kaija Vuorio.

Kiinteistöpäällikkö Petri Raution mukaan kirkot on tehty ihmisiä varten

Petri Rautio jos kuka on Kuopion seurakuntayhtymässä paljon vartijana. Rakennuskiinteistöjä on vajaat 50 000 neliötä eli noin 5 hehtaaria. Kirkkojakin on peräti 17.

Lisäksi metsäomaisuutta on noin 3500 hehtaaria. Metsät tuottavat vuosittain kasvunsa verran tuloja, mutta vain harvat kiinteistöt ovat taloudellisesti jalostettavissa.

”Tällainen kiinteistömassa tällä tulorakenteella ei pidä itseään yllä. On pakko jotakin karsia.”

Jotta karsiminen toteutuisi käytännön päätöksenteossa, yhtymässä valmistellaan uutta kiinteistöstrategiaa. Työryhmän on pakko miettiä, mitä seiniä tarvitaan, ja tarvitaanko ylipäätään tilojen vähäisen käytön takia.

Ainakin seurakuntatalot joutuvat puntariin. Sakraalitiloista luopuminen voi olla vaikeaa, mutta joitakin olisi mahdollista muuttaa monitoimitiloiksi.

”Eikö olisi hienoa, jos kirkossa palaisi aina valot ja siellä olisi aina ihmisiä.  Ihmisiä varten kirkot on tehtykin.”

Sakraalitiloista luopuminen voi olla vaikeaa

Digitekniikka tulee avuksi ja alkaa tuottaa säästöjä. Seurakuntayhtymä on mukana kuopiolaisten kehittämässä valtakunnallisessa Kirkkovalvomossa, joka on talotekniikan automaatiovalvomojärjestelmä. Se auttaa etenkin pieniä seurakuntia; ne voivat ulkoistaa talotekniikan osaamisen. Systeemi näyttää ilmastoinnit, valaistuksen, lämpötilat, sisäilman yli- ja alipaineet sekä hiilidioksidipitoisuudet, jopa avoinna olevat ovet ja hälyttää ongelmista.

Rakennusinsinööritaustainen Rautio on vastannut yhtymän kiinteistöistä vuodesta 2014 lähtien. Kuopioon hän tuli Nilsiän kaupungin osakkuusyhtiöiden toimitusjohtajan tehtävistä ja toimi sitä ennen Kiuruveden kaupungin kiinteistöpäällikkönä.

Kiinteistöongelmien täyttämää elämää tasapainottavat harrastukset, kalastus ja moottoripyörät, sekä koti Maaninkajärven rannalla.