Nuori kirkon katolla, pitää kädessään maskian. Nuori näkyy kuvaajan ja äänimiehen takaa.
Elokuvaa kuvattiin muun muassa Kallaveden kirkon katolla. Kuva: Matti Halmetvaara

Kallaveden seurakunnan nuoret tekivät musiikkielokuvan kiusaamisesta

Kiusaaminen ei ole koskaan kahden kauppa. Koulukiusaajalla on aina henkisenä tukenaan sivustakatsojien joukko, joka passiivisuudellaan mahdollistaa kiusaamisen jatkumisen.

”He ovat tavallaan osa kiusaajan porukkaa”, entinen opettaja ja Joku muu -musiikkielokuvan käsikirjoittaja Matti Halmetvaara sanoo.

Elokuva nostaa esille myös älypuhelinten mahdollistaman kiusaamisen monimuotoistumisen. Some, tekstiviestit ja pikaviestit ovat uusia kanavia, joiden välityksellä kiusaaminen ulottuu myös koulupäivien ulkopuolelle.

”Yleensä kiusaamisen takana on jokin syy. Jos me vain ymmärtäisimme kiusaajan syitä kiusata…”, elokuvan musiikista vastaava kanttori Richard Nicholls pohtii.

Musiikkinäytelmästä tulikin elokuva

Kirkkoherra Matti Pentikäiseltä vuonna 2017 saadun idean pohjalta syntyneen musiikkinäytelmän harjoitukset olivat jo pitkällä ensimmäisen korona-aallon pyyhkäistessä Suomen yli. Kaikki keväälle suunniteltu ihmiskontakteja vaativa seurakunnan toiminta loppui kuin seinään.

”Harmitti ihan hirveästi nuorten puolesta”, Halmetvaara sanoo.

Hänen mieltään painoi lisäksi epävarmuus siitä, pääsisivätkö kaikki näytelmässä mukana olleet osallistumaan produktion tekemiseen enää elokuussa, kun rajoitukset olisivat ohi. Huoli osoittautui kuitenkin turhaksi, sillä Pentikäisellä oli pulmaan ratkaisu.

”Kirkkoherra ehdotti, että mitä jos tekisimme näytelmästä videoidun version. Mietimme Nichollsin kanssa, että ideahan voisi toimia.”

Rooleja oli elokuvaa ajatellen kolminkertainen määrä

Saman tien näytelmästä alettiin puuhata elokuvaa ja sovittiin tapaaminen videotuotantoyhtiö BrainyDay Visualin kanssa.

Produktion muuttuminen vaikutti niin roolitukseen kuin musiikkiinkin.

”Elokuvaa tehdessä käyttöön otettiin playbackit eli taustanauhat. Niiden äänittäminen ja elokuvamusiikin miksaus toivat oman haasteensa tekemiseen”, Nicholls kertoo.

”Lisäksi rooleja oli elokuvaa ajatellen kolminkertainen määrä. Täydensin näytelmän käsikirjoitusta lisäten uusia roolihahmoja, jotta mahdollisimman moni näytelmässä ollut pääsisi mukaan elokuvaan”, Halmetvaara jatkaa.

Muutos avasi uusia mahdollisuuksia toteutukselle

Työllistävyydestä huolimatta Halmetvaara ja Nicholls kokivat muutoksen innostavana, sillä se antoi uusia mahdollisuuksia.

”Pystyimme viemään roolit uusiin ympäristöihin kirkkosalin sijaan. Kuvasimme esimerkiksi Kallaveden kirkon katolla, yksityiskotiin lavastetuissa kotibileissä ja Jynkänlahden koululla”, Halmetvaara kertoo.

Lisäksi elokuva mahdollisti viime hetken viilaukset ennen tallentamista.

”Teatterissa mennään harjoitellun kaavan mukaisesti. Elokuvassa tarina muotoutui lopulliseen muotoonsa esityksen ohessa. Nuorten antaman palautteen myötä elokuvaan on saatu tallennettua keski-ikäistyvän näytelmäkirjailijan äänen sijaan heidän omaa ääntään”, Halmetvaara nauraa.

Elokuva Joku muu

Kallaveden seurakunnan KNOT-nuorisokuorolaisten elokuva Joku muu on julkaistu Kallaveden seurakunnan YouTube-kanavalla. Elokuvan laulut ovat syntyneet Nichollsin, Halmetvaaran ja nuorten bändi The Preachersin yhteistyönä. Produktio on osa Kallaveden seurakunnan 50-vuotisjuhlaa.