Kirkkoherra Matti Pentikäinen pitää mikrofonia puhujalle kahvitilaisuudessa.
Kuva: Marita Jaatinen

Kallaveden kirkon 40-vuotista taivalta juhlittiin isolla porukalla

Kallaveden kirkko täytti 40 vuotta ja kokosi yhteiseen juhlapäivään niin seurakuntalaisia kuin entisiä ja nykyisiä työntekijöitäkin.

Juhlapäivä alkoi koko perheen synttärimessulla, joka oli musiikintäyteinen. Lapset, nuoret ja muskarilaiset olivat pääroolissa messun toteutuksessa. Synttärikakkukahvit nautittiin messun jälkeen. Iltapäivällä Kallaveden kirkolle oli kutsuttu entiset ja nykyiset työntekijät vapaan seurustelun merkeissä yhteistapaamiseen.

Tapaamisessa vaihdettiin kuulumisia eri vuosikymmeniltä. Aino Mömmö oli jo 1960- luvulla diakonissa Kallaveden seurakunnassa ja kertoi, kuinka kulki tuolloin asiakkaiden luokse mopolla tai polkupyörällä.

Synttärikakkukahvit nautittiin messun jälkeen.

Pääjuhlassa saimme kuulla Seppo Kirkisen koosteen kirkon historiasta. Ennen Kallaveden kirkkoa kutsuttiin Jynkän kirkoksi, nykyään Kallaveden kirkoksi. Marjukka Pakkala puolestaan muisteli, kuinka hänen isänsä arkkitehti Pertti Pakkala suunnitteli kirkkoa. Eija Huuskonen, joka nuoruudessaan oli Kallaveden seurakunnan aktiivi, on ollut nuorisotyöntekijä jo vuosien ajan. Hän kertoi omasta rippikoulustaan vuodelta 1993 ja kaikista lämpimistä kohtaamisista seurakunnan työntekijöiden kanssa. Kanttorien lauluryhmä Voces Gaudium esiintyi juhlassa upeasti.

Kirkon käytävä oli koristeltu ilmapalloin ja lasten tekemin kuvituksin kirkosta. Saimme ihastella vanhoja valokuvia kirkon perustuksen valamisesta aina tähän päivään.

Vuosien varrella Kallaveden kirkosta on tullut keskeinen kohtaamispaikka monelle seurakuntalaiselle ja ohikulkijalle. Sijainnin suhteen kirkko osuu juuri Petosen ja Jynkän kävelyreitin varrelle. Kallaveden kirkko on ollut juhlan ja rukouksen paikka jo 40 vuoden ajan, ja on sitä tänäänkin.