Kirkkoherra Reijo Leino hymyilee.
Reijo Leino on huolissaan arvopohjan murentumisesta. Kuva: Erika Suominen

Järvi-Kuopion seurakunnan kirkkoherra Reijo Leino aloittaa eläkepäivien vieton Kolumbiassa

Seurakunnan ydin on siinä, mitä tehdään yhdessä.

Reijo Leino tuli Säyneisen seurakuntaan keväällä 2005 ja seuraavana vuonna Tuusniemen kirkkoherraksi. Hän oli rakentamassa Järvi-Kuopion seurakuntaa alueen neljän muun kirkkoherran kanssa.

Reijo Leino on huolissaan arvopohjan ohentumisesta.

Koti, uskonto ja isänmaa muodostavat arvokolmion

”Koti, uskonto ja isänmaa muodostavat arvokolmion, jolle elämää voi rakentaa. Jos arvopohja murentuu, se myös korvautuu jollain. ”

Reijo Leino on toiminut Kuopion yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajana. Hän tietää sen kamppailun, joka käydään resurssien riittämisestä ja suuresta rakennusten määrästä johtuvasta korjausvelasta.

”Hallinto ei ole se mikä määrittää seurakunnan toimintaa. Ydin on kohtaamisessa ja siinä mitä tehdään yhdessä. Jumalanpalveluksessa vapaaehtoisilla on iso merkitys ja heidän vastuullaan voi olla monia tehtäviä. Niukkenevat resurssit voivat vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja syventää rakkautta seurakuntaan.”

Hallinto ei määritä seurakunnan toimintaa.

Yhteistyöllä ja avoimesti erilaisia vaihtoehtoja miettimällä selvitään eteenpäin. Kuopion seurakuntayhtymässä on kuusi seurakuntaa, jotka ovat hyvin erilaisia. Hän toteaa Järvi-Kuopion seurakunnan osalta, että niin kauan kuin alueella halutaan pitää kiinni kahdeksan alueseurakunnan rakenteesta, se on mahdollista.

”Seurakunnalla on talousraami olemassa ja sen puitteissa toiminta järjestetään. Seurakunta päättää omista toiminnoistaan ja painopisteistään.”

Latinalainen Amerikka on jäänyt rakkaana sydämeen

Reijo Leino syntyi Turun Heidegenissä ja koulut hän kävi Raision puolella ja pääsi ylioppilaaksi Turun iltaoppikoulusta. Suomen Kristillisen Työväenliiton nuorisosihteerinä hän teki nuorisotyötä innolla ympäri Suomea. Kuopioon hän tuli, kun Kristillisessä opintokeskuksessa tuli sijaisuus avoimeksi. Näin tuli Kuopion hiippakunta tutuksi.

Kirsti Mauranen Suomen Lähetysseurasta teki tarjouksen lähteä Kolumbiaan lähetystyöhön.

”Lähetyskurssin ohella opiskelin teologian opinnot loppuun ja sitten oli vuorossa kielikoulu Costa Ricassa. Siihen meni yhdeksän kuukautta ja sitten matkasin perheen kanssa vuonna 1999 Kolumbiaan. Elämä Kolumbiassa oli rankkaa, sillä siellä oli väkivaltaisuutta, huumekauppaa ja muutakin rikollisuutta. Tilanne paheni ja meidät evakuoitiin Venezuelaan.”

Latinalainen Amerikka on edelleen Leinoille tärkeä. Reijo Leino on hoitanut myös lähetystyötä kotimaahan palattuaan Latinalaiseen Amerikkaan, Venäjälle, Baltiaan ja Unkariin. Hän halusi myös kokeilla papin töitä Suomessa. Piispa sanoi, että kokeile Juankoskella, sillä se on hyvin johdettu seurakunta ja näin hän tuli Säyneisen aluepapiksi 2005.”

Lapsenlapset odottavat Naantaliin muuttavaa rovastia.

Työt päättyvät 17.2.2020 ja sitten alkavat loma- ja eläkepäivät.

”Auton nokka kääntyy kohti Naantalia, jossa on asunto valmiina. Vietämme anopin 90-vuotisjuhlat ja sitten starttaamme kahdeksi kuukaudeksi Bokotaan Kolumbiaan. Lastenlapset odottavat myös yhteistä aikaa vaarin kanssa.

Rovasti Reijo Leinon lähtösaarna on 2.2.2020 Muuruveden kirkossa kello 10 alkaen. Sen jälkeen vietetään lähtöjuhlaa.