Kai ja Maria-Elisa Nordberg
Kolmen lapsen vanhemmat, Kai ja Maria-Elisa Nordberg, näkevät parisuhteeseen satsaamisen kannattavana. Yksi satsauksista oli osallistua Illallinen kahdelle -tilaisuuteen. Kuva: Anna-Liisa Pekkarinen

Illallinen kahdelle tarjosi tilaisuuden pohtia parisuhdetta

Kuopion seurakuntien perheasiain neuvottelukeskus ja kuusi alueen seurakuntaa aloittivat uudentyyppisen yhteistyön parisuhteiden äärellä. Tuloksena syntyi joulukuun alussa toteutunut ”Illallinen kahdelle”.

Kevyen illallisen ryydittämä ensimmäinen tilaisuus ravintola King’s Crownissa täyttyi hetkessä. Paikalla oli 15 pariskuntaa ja mukaan oli päässyt myös pienten lasten vanhempia, sillä lastenhoito oli järjestetty Keskusseurakuntatalolla.

Illan teemana oli parisuhteen elämänkaari.

”Tärkeä asia, sillä parisuhteen tila heijastuu niin lasten hyvinvointiin, työhön kuin terveyteen”, totesi iltaa juontanut Kaisa Pihlajamäki, Järvi-Kuopion seurakunnan pappi ja perheneuvoja.

Rakastumisesta rakastamiseen

Pariskunta ”Liisa ja Pekka” johdattivat osallistujia pohtimaan omaa parisuhdettaan, perheneuvoja Kati Häkkinen Liisana ja Alavan seurakunnan pappi Risto Voutilainen Pekkana. Vakuuttavasti he esittivät rakastumis-, eriytymis- ja kumppanuusvaiheen tunnelmia. Vaikka osallistujia naurattikin, pisti sananvaihto tuttuudessaan myös tutkailemaan tuntojaan.

Hullaantuneen rakastumis- ja pariutumisvaiheen jälkeen tullaan eriytymis- ja itsenäistymisvaiheeseen. Elettäessä näitä hektisiä työ- ja perhe-elämän ruuhkavuosia, on eron riski suurin, mutta halu sitoutua, luottamus puolisoon ja kyky arvostaa hänen erilaisuuttaan auttavat läpi tyrskyjen. Viimeisessä syvän kumppanuuden vaiheessa lapset ovat lentäneet pesästä ja puolisot jääneet kahdestaan. He jatkavat yhteistä elämää omine ja yhteisine juttuineen, toisiaan arvostaen. Rakastuminen on muuttunut rakastamiseksi.

Pihlajamäki tiivisti illan annin sanoihin: Riittävän hyvän parisuhteen salaisuus ei ole jatkuvassa onnentunteessa, vaan siinä, että on jaksettu tehdä työtä suhteen eteen ja hyväksyä se, että kukaan eikä mikään ole täydellistä. Ei itse eikä toinen, eikä myöskään elämä kenties jossain muualla.

Hän muistutti myös perheneuvonnan palveluista. Aikoja saa, jos ei heti, niin viimeistään lähiviikoille.

Illan täydensivät Sirpa Solan upeasti esittämät rakkauslaulut, säestyksestä vastasi Puijon seurakunnan kanttori Janne Saarelainen.

Tarvetta parisuhdeilloille

Kai ja Maria-Elisa Nordbergille parisuhdeilta oli kiva piristys ohjelmoituun arkeen, sillä he elävät ruuhkavuosia 8-, 6- ja 3-vuotiaiden lastensa kanssa.

”Toivottavasti Illalliset kahdelle jatkuvat, tarvetta niille varmasti olisi”, he tuumailivat.

Yhdeksän vuotta aviossa ollut pariskunta satsaa parisuhteeseensa osallistumalla seurakunnan perheiltoihin, avioliittoleireille ja parisuhdetoimintaan. Parisuhteen hoito on heille arvo; he ja neljä ystäväpariskuntaa ovat perustaneet oman parisuhdepiirin, joka on jo vuosia kokoontunut säännöllisesti. Seurakunta on tarjonnut heille kokoontumistilan.

Oman parisuhteensa he kokivat olevan nyt eriytymis- ja itsenäistymisvaiheessa.

”Käymme parhaillaan kumpikin läpi omaa pitkää prosessiamme, elämäämme lapsuudesta lähtien. Se prosessi ei tapahdu noin vain sormia napsauttamalla”, Maria-Elisa Nordberg toteaa.

Prosessiensa myötä he ovat saaneet erilaisen puolison kuin naimisiin mennessään.

”Toista pitää tukea, vaikka hän muuttuukin”, he tietävät.