Begoniat ovat suosittuja hautakukkia.
Begoniat ovat suosittuja hautakukkia. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Hoidettu hauta pysyy kauniina

Viileän kevään päätyttyä hautausmailla on viimein päästy kevättöihin. Kesäkukkien istutus seurakunnan hoidossa oleville haudoille aloitetaan kesäkuussa.

Kesäkukkien istutus aloitetaan kesäkuun puolivälissä heti sään salliessa.

”Ensin aloitamme istutukset sankarihaudoille, sen jälkeen hoitohaudoille. Sankarihaudoille äitienpäiväksi istutetut orvokit poistetaan ja tilalle istutetaan punaisia kesäbegonioita”, Siilinjärven seurakunnan puutarhuri Kaija Pirttikoski kertoo.

Siilinjärven hautausmaille on tänä vuonna tarjolla kymmenkunta erilaista kasvivaihtoehtoa: yksivuotisista kesäkukista muun muassa begonioita ja verenpisara ja monivuotisista perennoista kuunliljoja, kesäpikkusydän ja pikkutöyhtöangervo.

”Kesäbegonia, mukulabegonia ja verenpisara ovat perinteisiä haudoilla käytettyjä yksivuotisia kasveja, samoin hopealehti reunuskasvina. Kesäbegonia on kaikista kestävin”, puutarhuri kertoo.

Sopimuksia lisää Siilinjärvellä

Siilinjärvellä haudanhoitosopimuksia Viinamäen ja Rauhanpuiston hautausmailla hautoja on kaikkiaan parituhatta, ja niistä 350 on seurakunnan hoidossa. Seurakunnan puutarhurin mukaan sopimuksia tehdään jatkuvasti lisää. Hautojen hoitoon sisältyy hauta-alueen puhtaanapito, kukkien istutus, hoito ja kastelu ja nurmikon hoito.

”Nöyrästi toivomme, että kun hauta on annettu seurakunnan hoitoon ja istutamme siihen hoitosopimuksessa sovitut kasvit, niin omia kasveja ei haudalle istutettaisi. Näin hauta pysyy kauniina ja siistinä”, puutarhuri Pirttikoski sanoo. Jos kukkatila on liian täynnä, istutusten hoito hankaloituu.

Haudan hoidosta vastaa aina hautaoikeuden haltija. Haudan voi hoitaa itse tai antaa sen sopimuksesta seurakunnan hoitoon.

Siilinjärvellä seurakunnan hoitoon annetuista haudoista huolehtii puutarhuri yhdessä neljän touko-lokakuuksi palkatun kausityöntekijän ja neljän kesä- ja heinäkuuksi palkattavan nuoren kesätyöntekijän kanssa.

Kuopiolla 36 hautausmaata

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymällä on 36 hautausmaata, joista 27:een tehdään hautauksia. Hautausmaiden pinta-ala on kuntaliitosten myötä kasvanut noin 100 hehtaariin. Arkkuhautapaikkoja niissä on yli 120 000.

Seurakuntayhtymän hautaustoimi on myös merkittävä kausityöllistäjä, sillä Kuopion alueen hautausmaille työllistyy tänä kesänä 85 kausityöntekijää.

”Omaiset voivat itse huolehtia haudan hoidosta tai antaa sen seurakuntayhtymän hautainhoitorahaston tehtäväksi. Hautainhoitosopimuksia on noin 5 800 ja hautapaikkoja niihin sisältyy noin 11 000 kpl”, kertoo puistopäällikkö Aarne Laukkanen Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymästä.

Hautojen hoito sisältää muun muassa kukkapaikan kunnostamisen, kukkien hankinnan, istutuksen ja hoidon sekä haudanpinnan hoidon. Hoitokausi on kesäkuun alusta syyskuun loppuun.

”Hoitohaudoille Kuopiossa istutetaan tänä vuonna punaisia mukulabegonioita 25 000 kpl.”

”Muistomerkkien oikaisutyö ei sisälly hoitotyöhön. Hoitokaudella muistomerkit pidetään kuitenkin liasta puhtaana”, lisää Laukkanen.

Hautojenhoitopäivät

Hautojenhoitopäivistä ilmoitellaan Kuopion ja Siilinjärven seurakuntien verkkosivuilla

www.kuopionseurakunnat.fi ja
www.siilinjarvenseurakunta.fi