Onnistuneen Hääyö-tapahtuman muistot saavat Wegeliuksilla hymyn nousemaan huulille.

Hääyö-tapahtumassa pääsee vihille vähällä vaivalla

Matalan kynnyksen vihkitapahtuma järjestetään Kuopiossa ja Siilinjärvellä toista kertaa 21.1.2021.

Paula ja Marko Wegelius ovat tulleet käymään joulukuisena päivänä Puijon kirkossa. Samassa kotikirkossa he sanoivat toisilleen ”tahdon” vajaa vuosi sitten Hääyö-tapahtumassa.

Pariskunta oli pohtinut naimisiinmenoa jo useamman vuoden ajan. Suuret kirkkohäät eivät kuitenkaan houkutelleet ja maistraattivihkiminen tuntui vieraalta ajatukselta. Paula ja Marko ajattelevat, että alttarin ääressä solmittu avioliitto saa vahvemman sinetin.

Markon ystävä vinkkasi, että Hääyö voisi olla varteenotettava vaihtoehto työläille hääjärjestelyille. Paula innostui tästä ehdotuksesta, ja niin he varasivat vihkiajan seurakunnan toimistosta.

Hääjärjestelyt pysyivät maltillisina

Paula ja Marko tilasivat hääkimpun kukkakaupasta ja ammattilainen loihti morsiamelle upean juhlakampauksen ennen h-hetkeä. Muutoin hääjärjestelyt pysyivät maltillisina. Käytettynä ostettuun monikäyttöiseen juhlamekkoon riittivät ystävänä toimineen kaason tekemät pienet muutokset. Kengät Paula lainasi tädiltään. Häämeikki syntyi kotona. Juhlapaikan koristelun ja tarjoilut hääpari sai jättää pois omalta to do -listalta, sillä Puijon kirkon seurakunta lupasi kattaa kakkukahvit seurakuntasaliin veloituksetta.

Paula ja Marko sanovat hääpäivän sujuneen yli odotusten. Kanttori Janne Saarelainen toteutti musiikkitoiveet ja vihkikaavan yksityiskohdista sovittiin pappi Ilkka Pihlajamäen kanssa. Perheen esikoinen, kuusivuotias Walter, sai tärkeän tehtävän bestmanina.

Herkkä vihkitoimitus sai läheiset pyyhkimään onnenkyyneliä silmäkulmistaan.

Perhepappi mukana elämän eri vaiheissa

Wegeliuksen perheen ja Ilkka-papin välinen yhteys on säilynyt juhlapäivän jälkeenkin. Perhe pyysi Ilkkaa Patrick-vauvan kastepapiksi elokuussa. He tapaavat säännöllisesti myös seurakunnan eri tilaisuuksissa, esimerkiksi Poukamassa järjestettävissä lasten tapahtumissa. Wegeliukset ja Pihlajamäki pitävät hääpäivänä syntynyttä yhteyttä puolin ja toisin tärkeänä.

Paula ja Marko katsovat toisiaan silminnähden onnellisina. He kertovat hääyö-tapahtuman sopivan parhaiten parille, joka haluaa järjestää hääjuhlansa pienellä vaivalla tunnelmasta tinkimättä.

Mikä kirkko sopisi parhaiten teidän vihkikirkoksenne?

Kuopion seurakunnista hääyötä ovat toteuttamassa Alava, Puijo ja Tuomiokirkkoseurakunta sekä Siilinjärven seurakunta.

Hääyö-tapahtumassa kullekin parille varataan oma vihkiaika. Vaikka ajat ovat tiivisti peräkkäin, yksilöllisyydestä ei tingitä.

Halutessaan vihkipari voi kutsua kirkkoon muutamia läheisiään. Vihkimisessä tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät seurakunnan puolesta, jos parilla ei ole heitä mukanaan.

Alavan ja Puijon seurakunnissa sekä Siilinjärvellä hääparit seurueineen saavat nauttia vihkimisen jälkeen kakkukahvit veloituksetta. Alavan seurakunta järjestää jokaiselle hääparille ja heidän vierailleen oman kahvihetken, Puijon ja Siilinjärven seurakunnat kattavat kahvit useammalle parille yhtä aikaa. Kahvituksen järjestämisessä noudatetaan koronarajoituksia.

Vihkiaika varataan seurakunnan toimistosta

Seurakuntasihteerit ottavat vastaan vihkivarauksia 13.1.2021 klo 14 asti.

Varaukset ja lisätiedot puhelimitse: Alavan seurakunta: p. 040 4848 286, Puijon seurakunta: p. 040 4848 410, Tuomiokirkkoseurakunta: p. 040 4848 248 ja Siilinjärven seurakunta: p. 017 288 4600.

Avioliiton esteettömyystodistus tulee tilata hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää Kuopion aluekeskusrekisteristä tai verkosta www.esteidentutkinta.fi. Esteettömyystodistuksesta tulee ilmetä, että molemmat kuuluvat kristilliseen kirkkokuntaan tai uskontokuntaan, ainakin toinen on luterilainen, ja luterilaisilla on rippikoulu suoritettu.

Pappi ottaa vihkipariin yhteyttä hyvissä ajoin ja sopii vihkikeskustelun ajankohdan.

Lisätietoa löydät verkosta Kuopion seurakuntien sivuilta ja Siilinjärven seurakunnan sivulta.