Läheiset siunaavat kastetun lapsenpapin kanssa laittamalla kädet kastetun pään päälle.
Aamukaste-tilaisuus oli jokaiselle perheelle oman näköisensä. Kuva: Tuija Hyttinen

Aamukaste-tapahtuma Kuopiossa houkutteli useita perheitä kastamaan lapsensa seurakunnan jäseneksi

Lokakuun toinen päivä Männistön Pyhän Johanneksen kirkossa kuultiin harvinaisen paljon lasten ääniä. Ohjelmassa nimittäin oli viisi kastetilaisuutta, joissa oli seurakunnan puolesta järjestetty kaikki tarvittava.

Tilojen, kastepapin ja kanttorin lisäksi seurakunta tarjosi myös kakkukahvit paikan päällä perheille ja heidän vierailleen.

”Aamukaste-tapahtuma järjestettiin nyt Kuopiossa ensimmäistä kertaa. Idean nappasimme Tampereelta, jossa tällaisia täyden palvelun kastetilaisuuksia on järjestetty jo pidempään”, Männistön seurakunnan pastori Oona Leiviskä kertoo.

Idean nappasimme Tampereelta.

”Täällä Männistössä vanhin kastettava on neljävuotias. Onkin ollut hauskaa, kun kastekeskustelun on voinut käydä juhlan päähenkilön itsensä kanssa.”

Pyhän Johanneksen kirkon lisäksi Aamukaste-tilaisuuksia pidettiin myös Alavan ja Puijon kirkoissa.

Kastelapsen isoveli sai tärkeän tehtävän

Männistön Aamukasteella otettiin seurakunnan jäseneksi muun muassa 1,5-vuotias Hilla Anja Jannentytär.

Pappi näyttää kastettavalle Hillalle kastevettä kädessään. Hilla on äitinsä sylissä, isä katsoo vierestä.
Oona Leviskä kastoi Hilla Anja Jannentyttären seurakunnan jäseneksi. Kuva: Tuija Hyttinen

rnrn”Koronan takia ristiäisiä jouduttiin muutamaan otteeseen siirtämään. Päätimme tarttua nyt tilaisuuteen, kun seurakunta järjesti näin vaivattoman tapahtuman”, Hillan isä Janne Fabricius selvittää.rnrn rnrnHilla viihtyi kastehetken tiiviisti äitinsä sylissä ja oli varustautunut tilanteeseen eväsomenalla. Isoveli Pajulle kastepappi Oona Leiviskä oli varannut erityistehtävän.rnrn rnrn”Isoveljen ominaisuudessa sinä saat kuivata Hillan pään sen jälkeen, kun olen valellut sen kastevedellä.”rnrn

Leiviskä myös kertoi Pajulle tarkemmin kasteen merkityksestä.

”Se on ihan jees”, Paju vastasi kuunneltuaan papin selvitystä.

Kiireetön tunnelma tuntui mukavalta

Hillan äiti Camilla Fabricius oli seremonian jälkeen tyytyväinen.

”Juhlasta ei tullut yhtään liukuhihnamainen olo.”

Jokaisen perheen tilaisuuteen oli varattu reilusti aikaa. Tunnelma oli kiireetön ja tapahtuma kaikille perheille oman näköisensä.

”Päällimmäiseksi päivästä jäi positiivinen tuntuma. Tällaista järjestelyä pidettiin selvästikin tervetulleena”, Oona Leiviskä summaa.

”Meillä on nyt pohdinnassa se, tehtäisiinkö Aamukaste-tapahtumasta vuosittainen käytäntö.”