Kuusenoksille ripustettuuna koristepalloja,
Kuvitus: Tuija Hyttinen

24 kysymystä joulusta – testaa tietosi

Kulje jouluun kysymysten mukana. Joka päivälle oma kysymyksensä jouluun asti.

1. Mitä sana adventti tarkoittaa?

2. Millaisten kukkien seassa nukutaan joululaulussa Heinillä härkien?

3. Mikä on liturginen väri jouluaattona evankelis-luterilaisessa kirkossa?

4. Ensimmäisenä adventtina lauletaan kirkoissa virttä numero yksi Hoosianna-hymniä, mitä Hoosianna tarkoittaa?

5. Millä lauseella alkaa jouluaattona Turussa julistettava joulurauha?

6. Raamatun mukaan Jeesus-lapsen luona vieraili tietäjiä. Montako heitä oli?

7. Missä päin Lappia Korvatunturi sijaitsee?

8. Mikä johdatti itämaan tietäjät Jeesus-lapsen luokse?

9.  Mikä säe kuuluu lauluun En etsi valtaa, loistoa?

a) Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää.
b) Tuo kotihin, nyt pieneenkin, nyt joulujuhla suloisin.
c) Kansa kartanon hiljaisen yösydän untaan kiskoo.
d) Kirkasna aina sielujen laulun taivainen sointu säilyy vaan.

10. Kuka tiernapojista pitää kädessään keppiä, jonka päässä on pyörivä tähti?

11. Mikä on toisen adventin teema kirkossa?

12. Millä tavalla on syntynyt maailman tunnetuin joululaulu Jouluyö, juhlayö?

13. Mikä seuraavista on alun perin suomalainen jouluruoka?

a) lipeäkala
b) kinkku
c) riisipuuro
d) porkkanalaatikko

14. Kuka oli jouluevankeliumin mukaan Syyrian maaherrana, kun ensimmäinen verollepano tapahtui?

15. Maria ja Joosef matkustivat Nasaretista Beetlehemiin. Kuinka kaukana nämä kaupungit ovat toisistaan?

16. Milloin on ortodoksien joulu?

17. Minkä eläimen Maria ja Joosef ottivat mukaan pitkälle matkalleen Galilean Nasaretista Betlehemiin?

18. Mikä kuva oli Suomen ensimmäisessä adventtikalenterissa?

19. Kuka on kirjoittanut alun perin virren Enkeli taivaan?

20. Missä Raamatun osassa jouluevankeliumi on?

21. Turku julistaa joulurauhan jouluaattona kello 12. Milloin perinne on alkanut?

22. Milloin perinteisesti joulurauha päättyy?

23. Kenen muistolle tapaninpäivää eli toista joulupäivää vietetään?

24. Kristityt viettävät joulua Jeesuksen syntymän kunniaksi. Mutta milloin Jeesus oikeasti syntyi?

Vastaukset kysymyksiin

1. Herran saapumista/tulemista.
  2. Liljain ja ruusujen.
  3. Valkoinen.
  4. Hoosianna! -huudahdus on alun perin rukous ”oi auta, pelasta!”.
  5. Huomenna, jos Jumala suo.
  6. Raamattu ei kerro.
  7. Korvatunturi on Savukoskella, lähellä Venäjän rajaa. Rovaniemi markkinoi itseään joulupukin virallisena kotikaupunkina.
  8. Tähti. Evankeliumin mukaan itämaan tietäjät päättelivät tähden ilmestymisestä, että ennustettu juutalaisten kuningas, Messias, oli syntynyt, ja se myös opasti heidät vastasyntyneen Jeesus-lapsen luokse.
  9. b) Tuo kotihin, nyt pieneenkin, nyt joulujuhla suloisin.
  10. Mänkki.
  11. Toisena adventtina ajatellaan saapuvaa kuningasta ja Jumalan valtakunnan kunniaa. Kunniassaan saapuva kuningas tuo oikeudenmukaisuuden, mutta on myös pelottava tuomari.
  12. Stille Nacht esitettiin ensimmäisen kerran joulukuun 24. päivänä vuonna 1818 pienessä Oberndorfin kylässä Itävallassa. Paikallinen pappi Joseph Mohr oli tehnyt runon, jonka hän halusi sävellettävän jouluaaton messua varten. Paikallisen koulun opettaja Franz Xaver Gruber teki sävellyksen. Ensiesitys tapahtui jouluaattona keskiyön messussa kitaran säestyksellä, sillä Pyhän Nikolauksen kirkon urut olivat rikki.
  13. d) Porkkanalaatikko. Joulun laatikkoruuat ovat alun perin suomalaisia. Niistä vanhin perinneruoka on perunalaatikko Lipeäkala, kinkku ja riisipuuro ovat tulleet Suomeen Ruotsista.
  14. Kyrenius. Keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
  15. Matka oli noin 145 kilometriä. Linnuntietä etäisyys on 113 kilometriä.
  16. Suomessa 25.12., mutta monessa ortodoksisessa maassa, kuten Venäjällä 7.1.
  17. Aasin.
  18. Suomen ensimmäisessä adventtikalenterissa oli ruskea piparkakkutalon kuva, sen ikkunat toimivat kalenterin luukkuina.
  19. Saksaksi Vom Himmel hoch on Martti Lutherin vuonna 1535 kirjoittama jouluvirsi.
  20. Luukkaan evankeliumissa.
  21. Perinne on alkanut 1300-luvulla ja joulurauha on julistettu Turussa joka joulu vuoden 1827 Turun palon jälkeen. Ainoastaan vuonna 1917 ja talvisodan aikana vuonna 1939 joulurauha jäi julistamatta.
  22. Nuutin päivänä eli 13. tammikuuta.
  23. Tapaninpäivä on ensimmäisen marttyyrin, Stefanoksen ja hänen myötään kaikkien marttyyrien muistopäivä. Tapani on suomalainen versio nimestä Stefanos, ja päivä onkin samalla Tapanin nimipäivä.
  24. Kristillisen perimätiedon mukaan Jeesus syntyi 24.–25.12. välisenä yönä, mutta Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että Jeesus syntyi juuri tuolloin. Joulun ajankohta on enemminkin kirkollispoliittinen päätös. Vuonna 217 esitti kirkkoisä Hippolytos Jeesuksen syntymäpäiväksi 25. joulukuuta ja vuonna 354 päivästä tuli paavin määräyksellä virallinen syntymäpäivä.