Rohkea, ajassa, aito
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Lähikuvassa

Rohkea, ajassa, aito

31.5.2017

Teksti ja kuva: Ulla Remes

Kalevala Koru on osa suomalaisen naisen identiteettiä ja tarinaa. Se on myös yksi harvinaisiksi käyneistä kokonaan kotimaassa tehtävistä laatubrändeistä. Kalevala Korun 80-vuotisjuhlanäyttely on Kuopion luonnontieteellisessä museossa esillä 26.8. saakka.

Kalevala Korun suunnittelijoista moni on jo ikoninen. Muotoilujohtaja Kirsti Doukas ja heimokorut, Antonio Mazzamauro ja kansainvälisyys, Marimekosta tuttu Marja Suna ja Kalevala Korun Lumikukka, Tony Granholm ja ajaton estetiikka.

Kesäoppaana on Savonia-Ammattikorkeakoulussa jo kolme vuotta korumuotoilijaksi opiskellut Jori Vilhunen.

Mistä johtuu Kalevala Korun maine Suomen rakastetuimpana koruna?

”Kalevala Koru on suomalaisille ollut ’aina’ olemassa ja yrityksen identiteetti on kehittynyt yhdessä suomalaisen kansallisen identiteetin kanssa. Monien mallien teemat ja inspiraatio ovat peräisin suomalaisille tärkeistä asioista kuten luonnosta. Hyvä myynti syntyy hyvästä tuotteesta, johon kuuluu myös ajanmukainen tuotantoprosessi.”

Millaisista Kalevala-koruista itse pidät?

”Muinaismuistoihin, hautalöytöihin perustuvien korujen muotokieli puhuttelee, myyttisten eläinhahmojen selkeys ja sen rinnalla koristeellisuus. Omissa korumalleissani rakennan myös kontrastia orgaanisen ja selkeän, graafisen muodon välillä. Arvostan myös käsityön määrää: yksi Kalevala-koru kulkee kuudentoista ihmisen käsien kautta.”

Kalevala Koru tunnetaan myös hyväntekeväisyysyhteistyöstä. Miksi?

”Hyväntekeväisyys on aina kuulunut yhtiön arvoihin. Yhteistyökumppaneita on paljon: Pelastakaa lapset ry, Roosanauha, Naisten Pankki, Uuden Lasten Sairaalan Tukiyhdistys, Suurella Sydämellä -vapaaehtoispalvelu, Suomen Aivosäätiö, Suomi-Ghana -seuran  kummilapsitoiminta. Valitun korun myynnistä menee viisi prosenttia kohteelle. 

Mihin näyttelyssä kannattaa erityisesti tutustua?

”Esillä on yli 200 korua, videoita, valokuvia ja tarinoita: esimerkiksi Laura Pakariselle Euroviisuihin (kuvassa) ja Nightwish-yhtyeelle tehdyt sarjat, korutuotannon vaiheet ja tulevaisuuden visiot kuten stressiä mittaavat älykorut. Virtuaalisen videon kautta voi kurkistaa Kalevala Korun tehtaalle Helsingin Pitäjänmäkeen. Omia sepäntaitoja voi kokeilla kultasepän työpisteessä”.