Suurin ruokatrendi se, että ruokaa ei ole
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Arkisto

Suurin ruokatrendi se, että ruokaa ei ole

25.4.2018

Teksti: Ulla Remes

Miinajäätelötötterö, ruokatrenditesti. Ruispuuroa torilla, bingoa Tuusniemellä. Mikä näitä yhdistää? Yhteisvastuukeräys, tietenkin.

Kuluvan kevään yksi tehokkaimmista mainoskampanjoista on jälleen Yhteisvastuu. Sen keskeisin symboli on jäätelötötterö, jossa on aito käsikranaatti ja erilaisia luoteja, piikkilankaa, camo-kangasta sekä hiekkaa. Toteutus on ristiriitainen, outo, puhutteleva, hienosti oivaltava – siten se linkittyy jatkumoon, jossa Yhteisvastuukeräys on vuosi vuoden jälkeen onnistunut raivaamaan tiensä suomalaisten tietoisuuteen.

”Pitkäaikainen mainostoimistokumppanimme Kaski Agency tekee briiffauksestamme useita ehdotuksia, joita kehitetään. Alkuperäistä ideaa laajennettiin kuvaamaan nälän syitä kattavammin. Jäätelötötteröön tuotiin sodan elementtejä ja Suomen tilannetta kuvaamaan luotiin silputtuja maksumuistutuksia sisältävä hampurilainen.”

”Kampanja on saanut hyvin positiivista palautetta. Sen on koettu koskettavan ja pysäyttävän ajattelemaan nälässä olevien ihmisten tilannetta”, kertoo Yhteisvastuukeräyksen kampanjapäällikkö, Kirkkopalveluiden viestintäpäällikkö Salla Peltonen.

Leipäjonot ja pienet annokset

”Yhteisvastuun teemoja on pidetty hyvin ajankohtaisina. Nälkä ja köyhyys Suomessa, muun muassa leipäjonot, ovat olleet näkyvästi julkisuudessa. Suomalaiset haluavat auttaa hädässä olevia lähimmäisiään. Kohtuuttomana pidetään, että moni kitkuttelee hyvin pienillä tuloilla vuodesta toiseen ja joutuu turvautumaan ruokajakeluun. Ihmisten hätä kriisialueilla on koskettanut, pakolaisasutusalueilla avustusruoka-annosten pienuus on kauhistuttanut. Ajattelemaan herättää myös tieto siitä, että nälkä – esimerkiksi konfliktitilanteissa – on täysin ihmisten aiheuttama ongelma. Kyse on kuitenkin asiasta, joka olisi täysin mahdollista ratkaista”, Peltonen jatkaa.

Nettitestissä sisällissotaa

Kun mainoskampanjan innoittamana etsiytyy nettiin, löytää esimerkiksi testin Kuinka hyvin tunnet ruokatrendit.

Ensimmäinen kysymys kuuluu, mikä on kauden trendivihannes. Jos jättää valitsematta maissin ja veikkaa oikeaksi vastaukseksi avokadoa tai munakoisoa, ruutuun ilmestyy viesti: Väärin.

”Neljä miljoonaa eteläsudanilaista on paennut kesästä 2016 lähtien maansa sisällissotaa. Kyseessä on Afrikan suurin pakolaiskriisi sitten Ruandan kansanmurhan. Pakolaisalueilla ihmisten ruokavalio koostuu pääosin maissijauhoista tehdystä puurosta 200 gramman päiväannoksina.”

Ja niin edelleen, karuun todellisuuteen on havahduttava. Jos luulee, että ruokatrendeihin pääsee parhaiten käsiksi ulkomailla, saa tämän vastauksen:

”Väärin. Vaikka syyt ja mittasuhteet ovat erilaiset, ihmiset kärsivät nälästä myös Suomessa. 470 000 ihmisen tulot eivät riitä…”

Jokaisessa seurakunnassa kerätään toukokuulle asti varoja Yhteisvastuukeräykselle. Kuopiossa varoja kerättiin muun muassa konserteilla ja jokavuotuisella ruispuuroteltalla Kuopion torilla. Maaliskuussa torille pystytetyllä teltalla jaettiin hyvin haudutettua ruispuuroa voisilmän kanssa, ihmisiä tapaamassa oli vapaaehtoisia ja työntekijöitä.

Entäs se bingo? Sitä pelattiin Järvi-Kuopiossa Tuusniemellä. Kahden euron pelilipukkeella tekee jo paljon hyvää.