#silmätristissä ja Sanallista 29.11.2017
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Hiljenny

#silmätristissä ja Sanallista 29.11.2017

29.11.2017

Teksti: Markku Virta, pappi ja perheneuvoja

Kuva: Tuija Hyttinen

Kuninkaasi tulee nöyränä

Ensimmäisen adventin teema on oikeastaan rauha, eikä nöyryys. Jeesus saapuu aasilla ratsastaen. Kyseessä ei ollut ihan äärimmäisen nöyrä eikä varsinkaan nöyristelevä ele. Hevosella ratsastaminen olisi viitannut valloittajan tuloon. Aasilla tuli ihmisiä kuunteleva kuningas tuomaan rauhan kansalleen.

Jeesuksen saapuminen Jerusalemiin aasilla ei ole vain yksi tapahtuma historiassa. Jeesus saapuu joka hetki kristittyjen elämään rauhan ruhtinaana: ”Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa” (Joh 14:27). 

Tämä jokahetkinen saapuminen näkyy kirkkovuodessa erityisen hyvin siinä, että adventtina näemme saman kohtauksen kuin pääsiäisenä. Adventtina Jeesus ratsastaa kohti syntymäänsä ja pääsiäisenä kohti kuolemaansa. Teologisesti tämä ajallisesti omituiselta kuulostava asia käy jotenkin järkeen: sikiämisestään asti Jeesus on tosi Jumala ja tosi ihminen. 

Ihminen on elävää historiaa koska Jeesuskin on sitä. Sikiäminen ja syntyminen, kuoleminen ja ylösnouseminen on meille mahdollista koska Jeesuskin tekee niin. Adventti muistuttaa meitä oman historiamme alusta, jossa saamme joka hetki turvautua Jumalan rauhaan ja elää yhdessä rauhan ruhtinaan kanssa.

Siunattua adventinaikaa!

Ensimmäinen adventtisunnuntai

Luuk. 19: 35-38

He toivat varsan Jeesukselle, heittivät vaatteitaan sen selkään ja auttoivat Jeesuksen ratsaille. Kun hän sitten ratsasti, opetuslapset levittivät vaatteitaan tielle. Jeesuksen lähestyessä sitä paikkaa, mistä tie laskeutuu Öljymäen rinnettä alas, koko opetuslasten joukko alkoi riemuissaan suureen ääneen ylistää Jumalaa kaikista niistä voimateoista, jotka he olivat nähneet. He huusivat: ”Siunattu hän, kuningas, joka tulee Herran nimessä! Taivaassa rauha, kunnia korkeuksissa!”