Kirkon viestintä on ”vaiheessa”
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Kannanotot

Kirkon viestintä on ”vaiheessa”

27.9.2017

Teksti: Minna Siikaniva

 

Syyskuun alussa noin 270 kirkon viestijää osallistui Espoossa vuosittaisiin Kirkon viestintäpäiviin. Teemana oli Vaiheessa. Päivillä todettiin, että kirkon viestintä on ”vaiheessa”, sillä niin muuttuvaista ja pirstaloituvaa viestintä tällä hetkellä on. Siinä kaaoksessa me kirkon viestijät yritämme tehdä parhaamme ja hyväksymme sen, että olemme ”vaiheessa”.

Kuulimme muun muassa esityksiä siitä Mikä muuttuu ajassa ja kirkossa. Alustajina yrittäjä ja tutkija Maria Ritola: Keinoälyn ja teknologian mahdollisuudet, piispa Tapio Luoma: Kirkko pysyvyyden ja muutoksen ristipaineessa, toimittaja Heikki Aittokoski: Euroopan epävarmuuden aika ja kaupunkiteologian yliopistonlehtori Henrietta Grönlund: Kirkko, kaupunki ja kansalaistoiminta.

Tänä vuonna Kirkon tiedotuskeskus täyttää 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Kirkon tiedotuskeskus on alkanut 1.9. käyttää nimeä Kirkon viestintä. Kirkolliskokous päätti nimenmuutoksesta kevään 2017 istunnossa.

Kirkon viestinnän johtaja Tuomo Pesonen kommentoi muutosta seuraavasti: ”Silloin tällöin kuulee kritiikkiä siitä, että nimenomaan tiedotusta pitäisi olla enemmän, jotta kirkon ääni ja sanoma näkyisi ja kuuluisi kirkkaammin esimerkiksi mediassa. Viestinnän lainalaisuudet toimivat kuitenkin toisin. Maailma hukkuu informaation tulvaan, mutta nääntyy tiedon nälkään. Viestinnän avainsanaksi on vakiintunut vuorovaikutus: viestintäorganisaation on oltava alati herkempi tutkailemaan sitä, millä äänensävyllä, mille kohderyhmälle, millä ’kielellä’, kanavalla, ajoituksella kommunikoimme viestiemme perille menemiseksi. Tiedotuskeskus on ollut varsin perusteltu nimike aikana ennen sosiaalista mediaa ja ilman muita vuorovaikutteisen viestinnän elementtejä. Nyt maailma ja media on sen mukana kovin toisenlainen.”

Seurakuntavaalien 2018 tunnus ja ilme julkaistiin myös viestintäpäivillä ja se on #Minun kirkkoni.

Viestintäkampanjan kantavana ajatuksena on osallistaa ihmisiä kertomaan ajatuksiaan, minkälainen minun kirkkoni pitäisi olla, sekä löytämään sopivat ehdokkaat ja sitä kautta aktivoida äänestämään.

Muistammehan, että viestintä on jokaisen seurakuntalaisen, kirkon työntekijän ja luottamushenkilön tehtävä. Jokainen meistä vie viestiä sanoillaan, teoillaan ja olemisellaan.

 

**@**