Pyhyys on konkreettista
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Lähikuvassa

Pyhyys on konkreettista

28.12.2016

Teksti: Anu Heikkinen

Kuva: Trond H. Trosdahl

 

Jaakko Heinimäki, pappi ja kirjailija

Kristinusko on se kulttuuri, johon olen kasvanut ja jonka olen saanut esivanhemmiltani.

Se merkitsee tapoja ja vuotuisia juhlia, mutta myös arkipäiväisiä asioita, joita en aina edes huomaa.

Lapsuudenperheeni ei ollut erityisen uskonnollinen, vaikka kuuluimmekin kirkkoon. Varhaisin uskonnollinen esikuvani oli muslimi, ihailemani nyrkkeilijä Muhammad Ali. Hänestä oivalsin ensimmäistä kertaa hengellisen virittyneisyyden. Vasta rippikoulun ja seurakuntanuorissa mukana olemisen myötä juurruin seurakunnan yhteyteen.

Kristittynä eläminen merkitsee minulle uskoa ihmistä rakastavan Jumalan huolenpitoon. Riipun kiinni siinä luottamuksessa, että Jumala on rakkaus. Ilman sitä uskosta katoaa merkitys. Jumala ei ole vain kaukainen ja etäinen, vaan hän on ilmoittanut itsensä meille. Lyhyesti tämän ilmoituksen voi tiivistää siinä, että Jumala on rakkaus.

Kristinuskossa erityislaatuista on Kristuksessa ihmiseksi tullut Jumala. Kyse ei ole vain aineettomista ja tuonpuoleisista asioista, vaan pyhyys on konkreettista. Jumalan hyvyys tulee suussa maistettavaksi ja käsin kosketeltavaksi kaikessa jokapäiväisessä hyvässä.

Usko on minulle elämän ja maailman hahmottamista siitä käsin, että kaikki on lahjaa. Siksi esimerkiksi huokaisen pienen ruokarukouksen kiitollisuuden merkkinä.

Suomalaisessa kristillisyydessä on varsinkin aiemmin korostettu sydämen uskoa, ja tapakristillisyyttä on karsastettu. Minusta sisäinen ja ulkoinen eivät ole vastakohtia. Sisäisyys voi löytyä myös ulkoisen kautta. Minua puhuttelee ranskanjuutalaisen filosofin, Simone Weilin ajatus. Hän kirjoittaa, että jos rakastamme Jumalaa, vaikka ajattelemme, ettei häntä edes ole olemassa, hän osoittaa meille olevansa olemassa.”